Je možné, aby na ustavujícím zasedání zastupitelstva bylo zvoleno jen šest radních a ten sedmý až na dalším zasedání zastupitelstva?
Je možné, aby vítězná volební strana, která získala v zastupitelstvu o jedno místo víc než druhá strana, si již druhé volební období obsazuje radu, výbory a komise pouze svými členy? Zastupitelé z druhé volební strany jsou pouze řadovými zastupiteli.
Je na ustavujícím zasedání zastupitelstva možné zvolit člena rady obce i bez jeho přítomnosti?
Radu obce tvoří starosta, místostarosta (místostarostové) a další členové rady volení z řad členů zastupitelstva obce. Mandát člena zastupitelstva vzniká zvolením, ke kterému dojde ukončením hlasování ve volbách. Zákon o obcích v § 69 odst. 2 stanoví, že člen zastupitelstva obce skládá na začátku prvního zasedání zastupitelstva obce, jehož se po svém zvolení zúčastní. Z hlediska trvání mandátu zastupitele se jedná o akt, který je nutný absolvovat a složit slib bez výhrady. Pro zvolení do rady obce je stanoven pouze požadavek, že musí být voleno z členů zastupitelstva. Protože zákon stanovuje, že mandát zastupitele vzniká zvolením, nebude neúčast na ustavujícím zasedání a tedy dosud nesložený slib překážkou zvolení do funkce. Souhlas člena zastupitelstva s ustavením (zvolením) do určité funkce je však z povahy věci nutný, nelze ho zvolit proti jeho vůli na pozici radního. V praxi se vychází z předpokladu, že kandidát přijmutím funkce souhlasí se svým zvolením do této funkce. Jestliže však souhlas nebude moci vyjádřit osobně na ustavujícím zastupitelstvu, je možné ho osvědčit písemným souhlasem. S ohledem na místní zvyklosti by měla dostačovat i obecná známost o vůli funkci přijmout, resp. bezprostřední neodmítnutí funkce poté, co se zastupitel o zvolení dozvěděl.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.
Jak je to se stávající radou obce po volbách do zastupitelstev obcí?
Kdo může napadnout volby do zastupitelstva obce, do kdy a komu se dané „napadení voleb“ posílá a jaký má mít obsah?
Dle zákona o volbách do zastupitelstev obcí může napadnout volby do zastupitelstva obce každá osoba, která je zapsána do seznamu ve volebním okrsku, a každá volební strana, která je zaregistrována pro volby do tohoto zastupitelstva obce. Návrh může směřovat na neplatnost hlasování, neplatnost voleb nebo na neplatnost volby kandidáta. Návrh se podává k příslušnému krajskému soudu, a to do 10 dnů po vyhlášení výsledků voleb do zastupitelstev obcí Státní volební komisí. Návrh by měl být dostatečně odůvodněn a měly by v něm být navrženy důkazy na podporu uvedených tvrzení.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.
Může ve volbách do obecního zastupitelstva kandidovat zaměstnanec obce – účetní?
Otázka slučitelnosti funkce člena zastupitelstva obce je upravena v ustanovení § 5 odst. 2 a 3 zákona o volbách do zastupitelstev obcí, podle kterého není možné vykonávat činnost, kterou mj. vykonává zaměstnanec zařazený do obecního úřadu, do pověřeného obecního úřadu nebo finančního úřadu, a zároveň se jedná o výkon státní správy, který se přímo vztahuje k územní působnosti obce.
Konkrétně to tedy znamená, že je teoreticky možné, aby nový člen zastupitelstva obce vykonával i nadále funkci účetního a např. i administrativního pracovníka obce. Zásadní podmínkou ovšem je, že pracovní náplň účetního a administrativního pracovníka obce nesmí spočívat ve výkonu státní správy, protože pak by došlo k zákonem předpokládané neslučitelnosti. V takové situaci by mělo v souladu s ustanovením § 55 zákona o volbách do zastupitelstev obcí dojít k vyslovení zániku mandátu zastupitele, pokud by nebyl neslučitelný stav do 3 měsíců po ustavujícím zasedání zastupitelstva odstraněn. K posouzení, zda pracovní náplň spočívá ve výkonu státní správy, je podle našeho názoru nutné vycházet primárně z obsahu uzavřené pracovní smlouvy.
Lze tedy shrnout, že účetní a v zásadě kterýkoliv zaměstnanec obce ve volbách do zastupitelstva obce kandidovat může, případná neslučitelnost by se řešila po zvolení. Ohledně (ne)slučitelnosti platí, že funkce zastupitele obce je neslučitelná s funkcí, kterou vykonává zaměstnanec zařazený do obecního úřadu, do pověřeného obecního úřadu nebo finančního úřadu, přičemž podmínkou je, že se musí jednat přímo o výkon státní správy vztahující se k územní působnosti příslušné obce (nebo rovněž o zaměstnance jmenovaného starostou či radou obce atd.).
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.