- 172/1991 Sb., o přechodu některých věcí z majetku ČR do vlastnictví obcí
- 152/2002 Sb., výčet věcí určených k převodu do vlastnictví židovských obcí v ČR
- 123/2004 Sb., výčet věcí určených k převodu do vlastnictví židovských obcí v ČR
- 184/2003 Sb., výčet věcí určených k převodu do vlastnictví židovských obcí v ČR
- 852/2003 (VV), převod nemovitostí po okresních úřadech do vlastnictví obcí
Zastupitelstvo obce se rozhodlo o odstranění stavby na pozemku, jehož je vlastníkem. Je povinna záměr o odstranění stavby zveřejnit?
Jaká jsou možná rizika spojená s udělením souhlasu s umístěním sídla spolku v nemovitosti vlastněné obcí v případě exekuce či insolvence spolku?
Obec získala do svého majetku pozemky od fotbalového klubu, kde bude realizovat stavbu nového fotbalového areálu (budovy, travnaté hřiště i oplocení bude v majetku obce). Který orgán obce bude rozhodovat o uzavření smlouvy o dílo na výstavbu areálu?
Obec chce směnit pozemek, který je ve vlastnictví fyzické osoby, na němž je obecní komunikace, za obecní pozemek sousední. Jaký je postup a co vše je nutné udělat?
Obec využívá místní komunikaci ležící na pozemku, který však není ve vlastnictví obce. Obec většinu pozemků odkoupila, někteří vlastníci však s prodejem nesouhlasí. Mají tito vlastníci nárok požadovat po obci nájem za užívání jejich pozemku?
Pozemek ve vlastnictví obce je užíván bez jakéhokoliv právního důvodu. Jak situaci řešit - lze uzavřít nějakou dohodu, která stav právně ošetří?
Obec je dle zákona o obcích, povinna se svým majetkem nakládat účelně a hospodárně. Tato základní povinnost „péče řádného hospodáře“ je dále specifikována tak, že obec je povinna chránit svůj majetek před neoprávněnými zásahy a včas uplatňovat právo na náhradu škody a právo na vydání bezdůvodného obohacení. Dále je obec povinna trvale sledovat, zda dlužníci včas a řádně plní své závazky, a zabezpečit, aby nedošlo k promlčení nebo zániku z nich vyplývajících práv.
Z uvedeného vyplývá, že jestliže uváděný pozemek není zatížen jakýmkoliv užívacím právem (není sjednán např. nájem, výpůjčka, služebnost, …), obec by v duchu péče řádného hospodáře měla jednat a činit kroky buď ke smluvnímu ošetření vzniklé situace, nebo k vyklizení pozemku a vydání případně vzniklého bezdůvodného obohacení [pokud dochází k užívání obecního pozemku bez právního titulu (smlouvy), výše bezdůvodného obohacení je rovna obvyklému nájemnému].
V dotazu navržené řešení je tedy možné, vhodný konkrétní postup či konkrétní podmínky dohody by měly vycházet vždy z konkrétních okolností daného případu. Obec by tedy měla vždy zvažovat, do jaké míry je účelné jednat o uzavření dohody, nebo vyzvat současného uživatele k vyklizení (a v případě nevyklizení přistoupit co nejdříve k podání žaloby na vyklizení). Současně by měla vyzvat uživatele k vydání bezdůvodného obohacení. V případě nevydání bezdůvodného obohacení je třeba vzít v potaz, že nárok na jeho vydání se po určité době promlčuje.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.