- 172/1991 Sb., o přechodu některých věcí z majetku ČR do vlastnictví obcí
- 152/2002 Sb., výčet věcí určených k převodu do vlastnictví židovských obcí v ČR
- 123/2004 Sb., výčet věcí určených k převodu do vlastnictví židovských obcí v ČR
- 184/2003 Sb., výčet věcí určených k převodu do vlastnictví židovských obcí v ČR
- 852/2003 (VV), převod nemovitostí po okresních úřadech do vlastnictví obcí
Část místní komunikace leží na pozemku, který není ve vlastnictví obce, přičemž vlastník tohoto pozemku udělal na místní komunikaci skládku dřeva. Jak má obec postupovat?
Má obec povinnost vést k autu ve vlastnictví obce knihu jízd? Může takovou knihu kontrolovat finanční výbor?
Kdo schvaluje smlouvu o právu provést stavbu (jedná se o vodovodní přípojku) na pozemku ve vlastnictví obce -starosta, nebo zastupitelstvo obce? Jedná se o obec bez rady.
Je možné, aby mateřská škola zřizovaná obcí jako příspěvková organizace pronajímala dále nemovitosti ve vlastnictví obce, které má ve výpůjčce?
Obec má zájem odkoupit nemovitost od občana. Je potřeba vyvěsit záměr o koupi nemovitosti, když se v současné době nejedná o nakládání s majetkem obce dle ustanovení § 39 zákona o obcích?
Kdo je nadřízeným orgánem ve smyslu zákona o svobodném přístupu k informacím v případě, že žádost o informace směřovala na s.r.o. ve vlastnictví obce?
Může obec poskytnout dotaci na opravu lávky, která není ve vlastnictví obce? Není takové jednání porušení péče řádného hospodáře?
V souladu s ustanovením § 2 odst. 2 zákona o obcích je povinností obce pečovat o všestranný rozvoj svého území a o potřeby svých občanů; při plnění svých úkolů má obec povinnost též chránit veřejný zájem.
V souladu s ustanovením § 38 odst. 1 zákona o obcích dále platí, že obec je povinna nakládat se svým majetkem účelně a hospodárně. Podle tohoto ustanovení je obec rovněž povinna pečovat o zachování a rozvoj svého majetku. Zákon ovšem výslovně uvádí, že porušením těchto povinností není takové nakládání s majetkem obce, které sleduje jiný důležitý zájem obce, který je řádně odůvodněn. Tímto důležitým zájmem může mj. být i právě širokou veřejností užívaná lávka.
Vhodným institutem pro poskytnutí prostředků je právě smlouva o poskytnutí dotace, neboť tato smlouva má veřejnoprávní charakter. Veřejnoprávní smlouvou se zakládají práva a povinnosti v oblasti veřejného práva. Příjemci dotace vzniká uzavřením veřejnoprávní smlouvy právo na vyplacení dotace a povinnost užít dotaci na stanovený účel, podat vyúčtování a podrobit se kontrole a případným sankcím. Poskytovateli (tj. obci) vzniká naopak povinnost dotaci vyplatit a právo následně příjemce kontrolovat a případně ukládat sankce a odvody. Pokud vznikne z veřejnoprávní smlouvy spor, řeší jej dle ustanovení v případě poskytovatele-obce krajský úřad.
Pokud tedy ve Vašem případě shledáte, že poskytnutí dotace na opravu cizího majetku je vyváženo dostatečnou faktickou protihodnotou pro Vaši obec, lze k takovému kroku samozřejmě přistoupit. Jsou-li tedy dostatečné důvody k investování do cizího majetku, lze takovou transakci teoreticky učinit, nicméně v takovém případě je důležité, aby takový krok byl z pohledu obce a jejích potřeb racionální a s ohledem na okolnosti přesvědčivě odůvodnitelný.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.