- 2/2001 (JC1), vyhlášení výběrového řízení na vedoucí odborů Budějovického KÚ
- ST10/2007, seznam vedoucích zaměstnanců ČSÚ
- 177/1944 Sb., o provedení totálního nasazení
Musí uchazeč o pozici vedoucího úředníka splňovat podmínku praxe jako vedoucí úřadu, která je uvedena v ustanovení § 5 v návaznosti na ustanovení § 9 zákona č. 312/2002 Sb., o úřednících samosprávných celků?
Starosta obce vypsal výběrové řízení na tajemníka obecního úřadu. V požadavcích na výkon funkce je mj. „velmi dobrá znalost veřejné správy dané obce“ a „tříletá praxe splněná v průběhu 8 let bezprostředně“. Nejedná se o diskriminaci vůči jiným odborně způsobilým zájemců z jiných obcí a měst?
Jaké předpisy určují plat vedoucího zaměstnance (úředníka)? Do jaké nejvyšší platové třídy může být zařazen a jaké může být jeho maximální osobní ohodnocení?
V obci bude vyhlášeno výběrové řízení na pozici „vedoucího úřadu“. Splňuji jako řadový středoškolský učitel (8 let) a školní metodik prevence (4 roky) podmínku pro tuto funkci stanovenou v § 5 odst. 1 písm. a) zákona o úřednících územních samosprávných celků? Splňuji podmínku pro tuto funkci stanovenou v § 5 odst. 1 písm. b) daného zákona, když 8 let pracuji jako člen v sociálně-zdravotní komisi, která je zřízena obcí?
Jaké právní účinky jsou spojeny s „pověřením řízením odboru“? Zamýšlíme dočasně pověřit řízením odboru současného vedoucího jednoho oddělení a dosavadního vedoucího odboru pověřit řízením takto uvolněného oddělení. Dojde tím ke jmenování do funkce? Jak správně postupovat?
Jaké jsou podmínky pro jmenování tajemníkem úřadu?
Může kontrolní výbor kontrolovat, zda byly splněny zákonné podmínky pro obsazení místa vedoucího úředníka, zejména zda bylo řádně vyhlášeno a zveřejněno výběrové řízení?
Může kandidovat do obecního zastupitelstva vedoucí odboru příslušného krajského úřadu?
Otázka slučitelnosti funkce člena zastupitelstva obce je upravena především v zákoně o volbách do zastupitelstev obcí, podle kterého funkce člena zastupitelstva obce, je neslučitelná s funkcí vykonávanou zaměstnancem zařazeným do pověřeného obecního úřadu nebo krajského nebo finančního úřadu. Funkce člena zastupitelstva obce je neslučitelná pouze za podmínky, že zaměstnanec vykonává přímo státní správu vztahující se k územní působnosti příslušné obce.
Jelikož vedoucí odboru příslušného krajského úřadu obci zcela určitě splňuje výše uvedenou podmínku (domníváme se, že s ohledem na pozici na daného odboru půjde o státní správu týkající se konkrétní obce), byla by jeho funkce zastupitele s činností na krajském úřadě neslučitelná.
Kandidatuře to však nebrání.
Podle zákona o volbách do zastupitelstev obcí totiž platí, že v případě neslučitelnosti funkcí, která nastane dnem zvolení členem zastupitelstva obce, nevysloví příslušné zastupitelstvo zánik mandátu na ustavujícím zasedání, ale umožní takto zvolenému členu zastupitelstva obce, aby do 3 dnů po ustavujícím zasedání učinil právní úkon směřující ke skončení pracovního poměru. Pokud člen zastupitelstva obce nepředloží do 3 měsíců po ustavujícím zasedání příslušnému starostovi nebo primátorovi doklad o tom, že důvod neslučitelnosti funkcí pominul, vysloví zánik mandátu zastupitelstvo obce.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.
Vedoucí stavebního úřadu byl zvolen uvolněným starostou. Musí podat výpověď z důvodu neslučitelnosti funkcí a střetu zájmů?
Výkon funkce starosty je dle zákoníku práce výkonem veřejné funkce. Výkon veřejné funkce je překážkou v práci na straně zaměstnance. Zaměstnavatel je v takovém případě povinen poskytnout zaměstnanci pracovní volno v rozsahu výkonu veřejné funkce. Zaměstnavatel tedy není oprávněn požadovat po zaměstnanci, aby podal výpověď z pracovního poměru z důvodu, že byl zvolen do veřejné funkce. Jelikož se jedná o starostu, který je pro výkon funkce z pracovního poměru uvolněn, nebude po dobu trvání výkonu funkce vykonávat práce pro zaměstnavatele. Není tedy možné, aby se jednalo o neslučitelnost funkcí.
Dle zákoníku práce rovněž platí, že má-li zaměstnanec zájem po skončení výkonu veřejné funkce nastoupit na své původní pracovní místo, je zaměstnavatel povinen zařadit jej na jeho původní práci a pracoviště. Až v případě, že to není možné proto, že původní práce odpadla nebo pracoviště bylo zrušeno, je zaměstnavatel povinen zařadit zaměstnance podle jeho pracovní smlouvy.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.