- 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení)
- 6/2011 (VV), ke Zprávě o převodu správních agend vykonávaných obcemi
- 63/2013 Sb., změna vyhlášky o podrobnější úpravě územního řízení
V obci, která vykonává přenesenou působnost v základním rozsahu, je umístěn stacionární (úsekový) radar na měření rychlosti. Na výkon městské policie máme uzavřenu veřejnosprávní smlouvu. Rádi bychom veškerou agendu s měřením rychlosti související spravovali sami. Co je za potřebí a jakým způsobem postupovat, abychom zřídili obecní policii a odbor na spravování výběru pokut z úsekového měřiče rychlosti?
Obec je zřizovatelem základní školy, které poskytuje finanční prostředky využívané školou na provoz, nákup vybavení, drobné opravy, učební pomůcky a v některých letech také jako doplatek na mzdy učitelů. Na které z těchto účelů se poskytnuté finanční prostředky považují za dotaci ve smyslu zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů? Vztahují se na poskytnutí finančních prostředků na některý z výše uvedených účelů povinnosti podat žádost o dotaci a uzavřít veřejnoprávní smlouvu?
Naše obec vlastní knihovnu, kterou za obec provozuje místní zapsaný spolek. Máme se spolkem uzavřenou příkazní smlouvu, ve které se ale neřeší výše příspěvků na provoz knihovny a nákup nových knih, pouze zajištění provozu knihovny. Jakou formou máme ošetřit poskytování příspěvku? Veřejnoprávní smlouvou, kterou schválí zastupitelstvo, nebo jinak?
Musí se starosta při vyřizování žádosti o poskytnutí dotace spolkům řídit správním řádem? V jakém rozsahu?
Obec poskytuje každý rok dotace spolkům. Spolky pošlou obci před sestavováním rozpočtu žádost a výše dotace je vždy projednávána zastupitelstvem a schválena v rozpočtu obce. Je tento postup správný?
Co může rada obce podrobně schvalovat a do jaké výše (v zákoně není přesně stanoveno)? Může rada obce schvalovat veřejnoprávní smlouvy na poskytnutí dotace a finanční dary?
Musí být smlouva o poskytnutí programové finanční dotace z rozpočtu obce zveřejněna způsobem umožňujícím dálkový přístup v případě, že se jedná o dotaci poskytovanou fyzické osobě na stavební úpravy rodinného domu?
Podle ustanovení § 10d zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů platí, že poskytovatel dotace (tj. obec), je povinen zveřejnit veřejnoprávní smlouvu o poskytnutí dotace včetně jejich případných dodatků na své úřední desce způsobem umožňujícím dálkový přístup do 30 dnů ode dne uzavření smlouvy nebo jejího dodatku. Povinné je zveřejňovat takové dotační smlouvy, kdy výše poskytované dotace je vyšší než 50 000 Kč. Veřejnoprávní smlouva včetně dodatků musí být zveřejněna nejméně po dobu 3 let ode dne zveřejnění.
Z pohledu zákona a povinnosti zveřejňovat dotační smlouvy není tedy rozhodné, zda se jedná o programovou či individuální dotaci, rozhodná není rovněž osoba příjemce dotace a ani účel dotace. Jakmile je dotace vyšší než 50 000 Kč, je nutné ji v souladu s výše uvedeným uveřejnit.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.