- 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek
- 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách
- 172/2016 Sb., o stanovení finančních limitů a částek pro účely zákona o zadávání veřejných zakázek
- 41/2004 Sb., změny zákonů v souvislosti s přijetím zákona o veřejných zakázkách
- 169/2016 Sb., rozsah dokumentace veřejné zakázky na stavební práce
Obec hodlá vystavět bytový dům. Vlastní pozemek, který developerské společnosti nabídne k prodeji. Je oslovení developerské společnosti v režimu veřejných zakázek, či nikoliv? Kdy je vhodné odprodat pozemek, hned nebo až po kolaudaci? Jak postupovat v případě záměru? Jak vybrat vhodnou nabídku?
Který orgán obce rozhoduje o jmenování členů komise pro výběr dodavatele veřejné zakázky na stavební práce?
Postupovala obec správně, pokud při výběru dodavatele na základě veřejné zakázky malého rozsahu vyřadila nabídku s nejnižší cenou, která ovšem nesplňovala požadavek uvedení doby záruky, vyčíslení ceny s DPH a obsahovala nesprávný název zakázky?
Obec v rámci veřejné zakázky malého rozsahu provedla výběrové řízení a ze tří podaných nabídek vybrala nabídku s nejnižší nabízenou cenou. Následně se ukázalo, že neúspěšní zájemci jsou navzájem propojeni – jednatel prvního neúspěšného zájemce je zároveň vlastníkem podílu v druhém neúspěšném zájemci. Je možné smlouvu s vítězným zájemcem uzavřít? Je takové výběrové řízení v souladu se zákonem?
Obec v rozpočtu na loňský rok schválila částku 4 mil. Kč s DPH na realizaci projektu. Řádně proběhlo výběrové řízení a vysoutěžila se stavební společnost. Obec podepsala smlouvu o dílo a společnosti předala „staveniště“. Starosta v návrhu rozpočtu na letošní rok předkládá navýšení na tento projekt o 1 mil. Kč a požaduje od zastupitelstva obce schválení. Není to v rozporu se zákonem o zadávání veřejných zakázek?
Obec obdržela žádost o informace, na základě které má žadateli poskytnout nabídky z ukončeného výběrového řízení na veřejnou zakázku. Lze tuto žádost odmítnout?
Obec kompletně rekonstruovala autobusovou zastávku. Odborníkem stanovená cena zastávky měla být kolem 220 000 Kč s DPH. Aby byla obec hospodárná, oslovila tři místní řemeslníky, aby zastávku nacenili a získala od nich tři nabídky s podpisem a razítkem firmy. Celková cena výherce byla 197 000 Kč s DPH. Na zasedání zastupitelstva obce byla obec napadena, že nejednala dle zákona o zadávání veřejných zakázek, jelikož nemáme jak prokázat oslovení dodavatelů.
Obec má schválenou směrnici k zadávaní veřejných zakázek malého rozsahu, která byla schválena za účinnosti předchozího zákona. Čím se řídí zadávání veřejných zakázek malého rozsahu aktuálně? Směrnicí nebo zákonem o zadávání veřejných zakázek?
Zákon o zadávání veřejných zakázek dopadá na veřejné zakázky malého rozsahu minimálně, relevantní jsou pro postup při zadávání zakázek malého rozsahu toliko zásady obsažené v ustanovení § 6 zákona o zadávání veřejných zakázek a povinnost uveřejnit smlouvu skutečně uhrazenou cenu na profilu zadavatele podle ustanovení § 219.
Obecně však vždy platí, že platný a účinný zákon má vždy aplikační přednost, a to bez ohledu na to, zda nabyl účinnosti dříve či později než obecní směrnice.
Předmětná směrnice pak byla vyhotovena za účinnosti předchozího zákona, a proto lze doporučit, aby došlo k aktualizaci této směrnice podle aktuální právní úpravy. Na druhou stranu, nejsou-li postupy v této směrnici v rozporu se zmiňovanými zásadami (transparentnost, přiměřenost, rovné zacházení a zákaz diskriminace) či dalšími právními předpisy, je možné podle ní postupovat i nadále.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.