- 117/2001 Sb., o veřejných sbírkách
- 391/2 804/1998, Seznam veřejných sbírek povolených Ministerstvem vnitra
- 37/1973 Sb., o veřejných sbírkách a o loteriích a jiných podobných hrách
- 120/2012 Sb., změna zákona o veřejných sbírkách
- FZ2003/02, seznam veřejných sbírek ve prospěch postižených povodněmi
Kdo je oprávněn organizovat veřejnou sbírku? Může ji organizovat obec tak, že určí skupinu lidí, která sbírku zajistí? Musela by obec iniciovat vytvoření a zaregistrování samostatného subjektu (spolku) za účelem uspořádání sbírky?
Může obec zakázat konání veřejné sbírky osvědčené příslušným krajským úřadem, která bude realizována pomocí prodeje předmětů, na svém území i v případě, že má obec vydáno nařízení, kterým se zakazuje podomní a pochůzkový prodej zboží?
Jak postupovat při organizování materiální sbírky (např. pro Ukrajinu)?
Na rozdíl od peněžité pomoci se na nepeněžitou pomoc nevztahuje regulace zákona o veřejných sbírkách, proto záleží na obci, jak takovou sbírku zorganizuje. Rozhodnutí o organizaci sbírky spadá mezi zbytkové pravomoci rady obce (pravomoc si může vyhradit zastupitelstvo obce, lze ji rovněž zcela či zčásti svěřit starostovi či obecnímu úřadu).
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.
Rádi bychom pomohli Ukrajině a jejím občanům. Naše obec hodlá zřídit transparentní účet s tím, že občané budou moci přispět i hotovými penězi do kasičky, následně bude vkládáno na účet. Prosím o informaci, resp. postup, jakým způsobem toto realizovat.
Jedná se o tzv. veřejnou sbírku, jejíž pořádání je regulováno zákonem. Podle zákona musí obec oznámit, že hodlá veřejnou sbírku konat, písemně krajskému úřadu, kde je možné uvést důvody hodné zvláštního zřetele, aby mohla být sbírka zahájena ve lhůtě kratší než 30 dnů od přijetí oznámení (takovým důvodem je právě zmírnění následků ozbrojeného konfliktu). Krajský úřad by měl osvědčit konání sbírky.
Oznámení pak musí obsahovat náležitosti název a sídlo jakož i usnesení příslušného orgánu obce o souhlasu s konáním sbírky (rady obce), jméno, příjmení, datum narození a adresu místa trvalého pobytu starosty, dále pak
a) účel sbírky,
b) území, na němž se sbírka bude konat,
c) datum zahájení a datum ukončení sbírky, popřípadě informaci, že sbírka bude konána na dobu neurčitou,
d) způsob provádění sbírky,
e) název a adresu banky nebo její pobočky nebo pobočky zahraniční banky, u níž je zřízen bankovní účet ke shromažďování příspěvků získaných sbírkou, a číslo tohoto účtu,
f) podmínky pro otevření a zjištění obsahu pokladniček,
g) určení výše příspěvku při prodeji předmětů, v jejichž ceně je příspěvek zahrnut, nebo určení výše příspěvku na vstupenkách, koná-li se sbírka i tímto způsobem
h) den v roce, ke kterému bude zpracováno roční průběžné vyúčtování, koná-li se sbírka na dobu neurčitou nebo na dobu určitou po dobu delší než 1 rok,
i) den v roce, ke kterému bude zpracováno první roční průběžné vyúčtování, není-li tento den totožný s dnem uvedeným v písm. h).
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.
Je povinností obce mít a archivovat listinnou Sbírku zákonů?
Musí obec umožnit nahlédnout komukoliv do právních předpisů obce ve fyzické podobě na obecním úřadu nebo postačí prostřednictvím dálkového přístupu ve Sbírce právních předpisů územních samosprávných celků?
Do kdy je nutné právní předpis obce od jeho schválení vyhlásit ve Sbírce právních předpisů územních samosprávných celků a některých správních úřadů?
Zákon žádnou konkrétní lhůtu pro vyhlášení nestanovuje. Dokud obec právní předpis ve Sbírce právních předpisů územních samosprávných celků a některých správních úřadů nevyhlásí, nejedná se o platný, a tedy ani účinný právní předpis a nelze se jím řídit.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.