Musí obec zveřejňovat a zastupitelstvo obce schvalovat návrh závěrečného účtu dobrovolného svazku obcí, jehož je členem?
Pokud obec vystoupí z dobrovolného svazku obcí, který je zatížen dluhy a hrozí mu exekuce, je obec povinna a vázána poměrnou částí tohoto dluhu, i když už není členem?
Musí rozpočet dobrovolného svazku obcí schvalovat zastupitelstvo členské obce, nebo stačí, když jej odsouhlasí starostové (zástupci obcí) v rámci svazku? Jak je tomu v případě závěrečného účtu svazku?
Musí obecně prospěšná společnost založená dobrovolnými svazky obcí vkládat smlouvy do registru smluv?
Je možné, aby dobrovolný svazek obcí zaměstnal na základě pracovní dohody (DPP) předsedu tohoto svazku, který je stanovami svazku spolu s místopředsedou, a případně také dalšími osobami písemně k tomu zmocněnými, pověřen k jednání jménem tohoto svazku? V rámci této pracovní dohody by vykonával odlišnou pracovní náplň, která nesouvisí s pozicí předsedy svazku.
Musí jednotlivé členské obce dobrovolného svazku obcí vyvěšovat pozvánky na zasedání členské schůze na svých úředních deskách?
Na rozdíl od zasedání zastupitelstev obcí nejsou v případě orgánů dobrovolného svazku obcí zákonem stanovena prakticky žádná procedurální pravidla. Zákon o obcích a ani jiný právní předpis povinnost zveřejňovat pozvánky na zasedání orgánu (členské schůze) dobrovolného svazku obcí nestanovuje, a to navzdory skutečnosti, že je právem občanů sdružených obcí, kteří dosáhli věku 18 let, se jednání orgánu svazku obcí účastnit, a tudíž by o zasedání členské schůze měli být z povahy věci informováni. Byť tedy zákon povinnost zveřejňovat pozvánky nestanovuje, je žádoucí i přesto pozvánky na zasedání vhodným způsobem uveřejňovat – např. právě na úředních deskách členských obcí či jiných veřejných vývěsních plochách.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.