Bývalý uvolněný starosta se po skončení výkonu funkce vrací ke svému uvolňujícímu zaměstnavateli. Jeho původní místo je ovšem obsazené a zaměstnavatel jiné pracovní místo k dispozici nemá. Je možné dát zaměstnanci výpověď pro nadbytečnost? Je rovněž předpokladem, že zaměstnanec (bývalý uvolněný starosta) nebude moci práci vykonávat ze zdravotních důvodů.
Lze dát výpověď těhotné zaměstnankyni?
Zaměstnanec žádá obec o odůvodnění výpovědi dohody o pracovní činnosti. Musí obec na tuto žádost reagovat, případně jak?
Náleží zaměstnanci odstupné i při výpovědi z pracovního poměru, když je ve zkušební lhůtě?
Může člen zastupitelstva obce dát výpověď zaměstnanci obce zařazenému do obecního úřadu?
K výpovědi je oprávněn pouze zaměstnavatel, jehož úkoly v obcích plní standardně tajemník obecního úřadu, respektive starosta obce tam, kde tajemník v obci není (obecně platí, že tajemník plní úkoly zaměstnavatele vůči zaměstnancům zařazeným do obecního úřadu, starosta plní roli zaměstnavatele vůči všem ostatním zaměstnancům s tím, že není-li v obci zřízena funkce tajemníka, plní tuto roli vůči všem zaměstnancům obce). K výpovědi tedy může být oprávněna pouze tato osoba, může však teoreticky dojít ke zmocnění jiné osoby (typicky vedoucí odborů obecního úřadu). K právu člena zastupitelstva obce však rozhodně automaticky nenáleží řešení pracovněprávních vztahů v obci z pozice zaměstnavatele.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.
Jak dlouho musí zaměstnavatel držet místo uvolněnému zastupiteli? Jsem uvolněná místostarostka již druhé volební období, ze svého pracovního poměru jsem byla uvolněna. Zaměstnavatel mi tvrdí, že mi místo může držet jen dvě volební období. Je to pravda?
Jakým způsobem má zaměstnanec oznámit zaměstnavateli, že se stal uvolněným zastupitelem? Musí zaměstnavatel zaměstnanci, který se stal uvolněným zastupitelem, držet stejné pracovní místo?
Vedoucí stavebního úřadu byl zvolen uvolněným starostou. Musí podat výpověď z důvodu neslučitelnosti funkcí a střetu zájmů?
Výkon funkce starosty je dle zákoníku práce výkonem veřejné funkce. Výkon veřejné funkce je překážkou v práci na straně zaměstnance. Zaměstnavatel je v takovém případě povinen poskytnout zaměstnanci pracovní volno v rozsahu výkonu veřejné funkce. Zaměstnavatel tedy není oprávněn požadovat po zaměstnanci, aby podal výpověď z pracovního poměru z důvodu, že byl zvolen do veřejné funkce. Jelikož se jedná o starostu, který je pro výkon funkce z pracovního poměru uvolněn, nebude po dobu trvání výkonu funkce vykonávat práce pro zaměstnavatele. Není tedy možné, aby se jednalo o neslučitelnost funkcí.
Dle zákoníku práce rovněž platí, že má-li zaměstnanec zájem po skončení výkonu veřejné funkce nastoupit na své původní pracovní místo, je zaměstnavatel povinen zařadit jej na jeho původní práci a pracoviště. Až v případě, že to není možné proto, že původní práce odpadla nebo pracoviště bylo zrušeno, je zaměstnavatel povinen zařadit zaměstnance podle jeho pracovní smlouvy.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.