Může zastupitelstvo změnit funkci starosty z uvolněné na neuvolněnou v průběhu volebního období?
Na ustavujícím zasedání zastupitelstva obce byl stávající starosta opětovně zvolen do funkce neuvolněného starosty s tím, že mu od tohoto dne byla schválena vyšší odměna, než tomu bylo doposud. Na jakou odměnu má v tento den nárok?
V jakém rozsahu je obec povinna hradit zaměstnavateli náhradu mzdy (platu) za poskytnuté pracovní volno k výkonu funkce neuvolněného člena zastupitelstva?
Může uvolněný starosta podnikat v zemědělství?
Sčítají se odměny zastupitelů v případě výkonu více funkcí?
Končícímu uvolněnému starostovi bylo po volbách vyplaceno odchodné, avšak následně byl zvolen jako neuvolněný místostarosta a byla mu zastupitelstvem schválena za tuto funkci odměna, kterou pobírá. Bylo vyplacení oodchodného v souladu se zákonem?
Jak je to s poskytováním náhrady za nevyčerpanou dovolenou uvolněnému členovi zastupitelstva obce, který ke dni ukončení výkonu funkce není v pracovním nebo jiném obdobném poměru? Proplácí se i dovolená, která má připadat na jiné než pracovní dny?
Zastupitelstvo obce má v úmyslu odměnit všechny neuvolněné členy zastupitelstva obce stejnou částkou (bez ohledu na to, zda, případně jakou, tito členové vykonávají další funkci - např. funkci předsedy či člena výboru). Je to možné?
Může úředník obecního úřadu kandidovat v komunálních volbách? Pomine neslučitelnost funkcí tím, že dojde k jeho volbě do uvolněné funkce člena zastupitelstva (starosta, místostarosta)?
V prvé řadě je třeba uvést, že neslučitelnost nastává a okamžikem zvolení určité osoby členem zastupitelstva obce. Na odstranění případné neslučitelnosti funkcí mají zvolení členové zastupitelstva v podstatě až 3 měsíce po ustavujícím zasedání zastupitelstva.
Zda zvolením do uvolněné funkce neslučitelnost odpadává, či nikoliv, zákon výslovně neupravuje, stejně tak se k tomu nevyjadřují metodiky Ministerstva vnitra.
Zákon neslučitelnost spojuje se dvěma podmínkami, které, aby se o neslučitelnost jednalo, musejí být naplněny současně
- zastupitel je zaměstnancem obce zařazeným do obecního úřadu (eventuálně do pověřeného obecního úřadu, obecního úřadu ORP, krajského úřadu nebo finančního úřadu) a současně
- zastupitel vykonává přímo státní správu vztahující se k působnosti příslušné obce, nebo je zaměstnancem, který byl do své funkce jmenován starostou nebo radou.
Úředník obecního úřadu nejspíše splňuje obě podmínky současně, nemělo by tedy dojít k souběhu výkonu funkce úředníka obecního úřadu a zastupitele v téže obci. Je-li však úředník na ustavující schůzi zastupitelstva zvolen do uvolněné funkce, měla by tím být neslučitelnost odstraněna. Je totiž obecně v rámci výkladů připuštěno, že teoreticky lze odstranit neslučitelnost změnou pracovní náplně z hlediska faktického stavu, tím spíše není dle našeho názoru vyloučeno, aby neslučitelnost byla právě odstraněna uvolněním pro výkon veřejné funkce.
Ve sporných případech však posuzování neslučitelnosti náleží příslušnému zastupitelstvu obce, eventuálně řediteli krajského úřadu.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.