- 64/2006 Sb.m.s., o přistoupení k Úmluvě o právu rozhodném pro smluvní závazkové vztahy
- 32/2003 Sb., výklad přípustnosti a lhůty k podání ústavní stížnosti
- 434/107 277/2001, k nakládání s prostředky poskytnutými ze státního rozpočtu
- 21/2007 Sb.m.s., přístup dalších zemí k Úmluvě o právu rozhodném pro smluvní vztahy
- POJ 2773/5/95, k vykazování zdravotní péče podle Seznamu zdravotních výkonů
Rada obce již před časem schválila smlouvu o smlouvě budoucí ve věci zřízení věcného břemene a nyní byla předložena smlouva realizační. Musí rada obce schválit i tuto smlouvu?
Má obec povinnost zavést vnitřní oznamovací systém, má-li méně než 10 000 obyvatel, ale 50 či více zaměstnanců?
Jaký je vztah mezi písmenem f) (právo požadovat projednání určité záležitosti v oblasti samostatné působnosti) a písmenem g) (právo podávat orgánům obce návrhy, připomínky a podněty) § 16 odst. 2 zákona o obcích?
Musí obecně prospěšná společnost založená dobrovolnými svazky obcí vkládat smlouvy do registru smluv?
Podle dosavadních výkladů, pokud obec smlouvou o dílo nabývala do svého vlastnictví nemovité věci, schvalovalo takovou smlouvu zastupitelstvo. V našem případě se v současné době jedná o budování technické a dopravní infrastruktury (vodovodu, kanalizace, obslužné komunikace atd.) pro výstavbu rodinných domků. Jak je na tuto problematiku nahlíženo po nabytí účinnosti nového občanského zákoníku, když stavba je součástí pozemku?
Doposud jsme poplatky za odpady vybírali na základě smlouvy. Můžeme tímto způsobem pokračovat i podle nového zákona o odpadech?
Může obec uzavřít se starostou dohodu o provedení práce? Jedná se o činnost, kdy starosta by vykonával funkci manažera projektu, který je financován dotací z Evropské unie. Musí dohodu o provedení práce se starostou schvalovat zastupitelstvo obce?
Zákon o obcích a ani jiný právní předpis uzavírání pracovního poměru nebo dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr se členy zastupitelstva obce v zásadě nevylučuje, a to ať již se jedná o dohody o provedení práce nebo dohody o pracovní činnosti (dále jen „dohoda“). Dohodu tedy se starostou v zásadě uzavřít lze, nicméně předmětem takového právního vztahu nesmí být výkon činností, které jsou součástí (spadají do) výkonu funkce člena zastupitelstva obce, resp. starosty.
Právě určení, co vše spadá a co již nespadá pod výkon funkce starosty, může být v konkrétních záležitostech problematické a jednotlivé výklady se mohou lišit. Obecně panuje výklad, že pokud by se mělo jednat o výkon určité speciální jednorázové odborné činnosti, na kterou má příslušný člen zastupitelstva obce kvalifikaci, lze na takovou činnost dohodu se členem zastupitelstva uzavřít. Jedná se typicky o případy, kdy uzavření dohody se zastupitelem je pro obec levnější, resp. výhodnější. Typicky se může jednat např. o zpracování projektové dokumentace na obcí plánovanou stavbu, architektonický plán přestavby náměstí apod.
V daném případě se domníváme, že spravování projektu financovaného z jiných než obecních prostředků je činností, která rámec a obsah funkce starosty přesahuje, a tudíž je uzavření dohody se starostou v daném případě podle našeho názoru možné.
Zastupitelstvu obce je vyhrazeno vyslovovat souhlas se vznikem pracovněprávního vztahu mezi obcí a členem zastupitelstva obce (včetně starosty). Uzavření dohody o pracovní činnosti se starostou musí tedy předcházet souhlasné usnesení zastupitelstva obce.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.