- 182/1988 Sb., o cenách pozemků a úhradách za zřízení práva os. užívání pozemků
- 393/1991 Sb., o cenách staveb, pozemků, trvalých porostů
- 362/1921 Sb., prodloužení lhůty o úpravě užívání pozemků
- 240/1921 Sb., užívání pozemků za podíl jich naturálního výnosu v Podkar. Rusi
- 128/1984 Sb., o cenách staveb, pozemků a porostů
Za kolik let zpětně lze vymáhat nájemné za neoprávněné užívání pozemku?
Může zastupitelstvo obce schválit bezúplatně užívání obecního pozemku soukromé osobě za podmínek, že obecní pozemek bude použit pouze jako vstup do objektu soukromé osoby, na obecním pozemku se nesmí nic skladovat, stavět stavby a jiná zařízení a dělat jakékoliv terénní úpravy, pozemek se bude udržovat v čistém stavu a dvakrát za rok se provede posečení obecního pozemku na náklady uživatele? Jakou právní formu by mělo mít uvedené užívání obecního pozemku? Může to být pouze dohoda?
Vlastník restauračního zařízení zřídil venkovní posezení na pozemku obce, které nechce odstranit. Jak by měla obec postupovat?
Na obecním pozemku stojí chata soukromého vlastníka, který platí nájem za užívání pozemku a žádá o přístavbu. Obec s přístavbou souhlasí. Je souhlas obce s přístavbou v souladu se zákony ohledně stavby na cizím pozemku?
Pozemek ve vlastnictví obce je užíván bez jakéhokoliv právního důvodu. Jak situaci řešit - lze uzavřít nějakou dohodu, která stav právně ošetří?
Obec je dle zákona o obcích, povinna se svým majetkem nakládat účelně a hospodárně. Tato základní povinnost „péče řádného hospodáře“ je dále specifikována tak, že obec je povinna chránit svůj majetek před neoprávněnými zásahy a včas uplatňovat právo na náhradu škody a právo na vydání bezdůvodného obohacení. Dále je obec povinna trvale sledovat, zda dlužníci včas a řádně plní své závazky, a zabezpečit, aby nedošlo k promlčení nebo zániku z nich vyplývajících práv.
Z uvedeného vyplývá, že jestliže uváděný pozemek není zatížen jakýmkoliv užívacím právem (není sjednán např. nájem, výpůjčka, služebnost, …), obec by v duchu péče řádného hospodáře měla jednat a činit kroky buď ke smluvnímu ošetření vzniklé situace, nebo k vyklizení pozemku a vydání případně vzniklého bezdůvodného obohacení [pokud dochází k užívání obecního pozemku bez právního titulu (smlouvy), výše bezdůvodného obohacení je rovna obvyklému nájemnému].
V dotazu navržené řešení je tedy možné, vhodný konkrétní postup či konkrétní podmínky dohody by měly vycházet vždy z konkrétních okolností daného případu. Obec by tedy měla vždy zvažovat, do jaké míry je účelné jednat o uzavření dohody, nebo vyzvat současného uživatele k vyklizení (a v případě nevyklizení přistoupit co nejdříve k podání žaloby na vyklizení). Současně by měla vyzvat uživatele k vydání bezdůvodného obohacení. V případě nevydání bezdůvodného obohacení je třeba vzít v potaz, že nárok na jeho vydání se po určité době promlčuje.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.