- 134/2013 Sb., o opatřeních ke zvýšení transparentnosti akciových společností
- 234/2009 Sb., o ochraně proti zneužívání trhu a o transparentnosti
- 802/2012 (VV), k řešení transparentnosti při nakládání s majetkem státu
Zastupitelstvo obce si v minulosti schválilo pravidla pro prodeje bytů z majetku obce a podle nich jednotlivé prodeje probíhaly. Je možné i nadále si taková pravidla pro prodeje schvalovat v zastupitelstvu obce, nebo lze prodeje bytů uskutečňovat pouze na základě znaleckých posudků?
Jsme v době před novým ustanovujícím zastupitelstvem a probíhá u nás v obci oprava kapličky. Je nutné ořezat kvůli opravám lípy. Může dosavadní starosta ještě v této přechodné době zadat ořez firmě vybrané na základě poptávky, aby se mohlo pokračovat v opravě, nebo se musí počkat až na další řádné zasedání zastupitelstva, a tak zastavit práce na kapličce? Jedná se částku kolem 20 000 Kč, starosta má dle směrnice možnost sámr ozhodnout až do částky 100 000 Kč.
Jak má svaz nezávislých kandidátů (SNK) v komunálních volbách vést finance k volební kampani? Založení bankovního účtu pro subjekt bez IČ (kterým SNK je) není možné. Chceme všechny sponzory zveřejnit a mít vše v souladu se zákonem.
Zákon o volbách do zastupitelstev obcí stanovuje, že volební stranou (tedy subjektem oprávněným kandidovat ve volbách do zastupitelstev obcí) podle tohoto zákona může být mj. sdružení nezávislých kandidátů. Sdružení nezávislých kandidátů je svojí povahou neformálním uskupením, které není nikde registrované, a je utvořeno pouze pro volby, ve kterých kandiduje.
Vzhledem k Vámi popisovanému problému, kdy není možné založit bankovní účet pro subjekt bez IČ, lze doporučit buď založení spolku, jehož členy budou kandidáti sdružení v nezávislém sdružení kandidátů, nebo založení bankovního účtu jednou fyzickou osobou s tím, že ostatní kandidáti (nebo někteří z nich) sdruženi ve sdružení nezávislých kandidátů budou mít k účtu dispoziční oprávnění. Varianta spočívající v založení spolku je jistě administrativně náročnější a je vhodná spíše pro déletrvající seskupení osob (počítá-li se např. s tím, že by podpora mohla být poskytována nejen do voleb, ale i v následném období a materiálně podporovat kandidáty v jejich činnosti v nadcházejícím volebním období, nebo i kupř. v dalších volbách atp.).
Spolek je právnická osoba, dojde tedy k získání IČ. V případě založení účtu jednou fyzickou osobou je možné oprávnit další fyzické osoby k disponování s účtem, čímž by tak fakticky došlo k naplnění účelu společného účtu sdružení nezávislých kandidátů. V tomto případě lze také doporučit upravení vzájemných vztahů týkající se společné kandidatury smluvně - inspirovat je možné se například právní úpravou společnosti, kterou zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, upravuje v ustanovení § 2716 a násl. Další možností je zveřejnění evidence výdajů a nákladů sdružení nezávislých kandidátů např. na internetu.
Zároveň však upozorňujeme, že ve vztahu k volební kampani v komunálních volbách zákon nestanovuje povinnost mít transparentní volební účet.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.