- ZP31/2017, výzva č. 7/2017 k podávání žádostí o podporu v rámci NP ŽP
Jak má postupovat zastupitel obce, když zjistí, že starosta a místostarosta prokazatelně porušují zákony?
Je v kompetenci neuvolněného místostarosty v situaci, kdy uvolněný starosta řádně vykonává svoji funkci a zastupitelstvo místostarostovi nesvěřilo žádný úkol, jednat jménem obce se třetími stranami, se smluvními partnery a jejich zaměstnanci, s občany obce? Vyplývají pro něj z takového jednání právní důsledky? Může rozesílat informace, které slouží jako dosud nezveřejněné podklady pro zastupitele, i osobám mimo obec?
Pokud se zaměstnanec obce (matrikář) stane uvolněným starostou, do jakého okamžiku je vhodné sjednat pracovní smlouvu se zastupujícím zaměstnancem?
Obec provozuje kemp. Starosta má s obcí uzavřenou nájemní smlouvu o nájmu části pozemku v areálu kempu, kde má umístěn mobilní dům v jeho vlastnictví za účelem poskytování ubytování návštěvníkům kempu. Při uzavírání předmětné smlouvy obec zastupoval místostarosta (jako pronajímatel). Ten samý starosta vykonává činnost vedoucího kempu a zároveň využívá pronájem obecního pozemku za účelem osobního prospěchu. Nejedná se v tomto případě o střet zájmu (osobního a obecního)?
Byla jsem zvolena novou starostkou obce. Minulé vedení obce vybralo jako správce sítí obecního úřadu firmu, kterou vlastní můj manžel. Firmě obec platí měsíční poplatky za správu sítě a dále nám dodává spotřební materiál (tonery apod.). Po předchozích zkušenostech, kdy obec musela správce několikrát měnit, bych nerada firmu měnila. Jedná se o střet zájmů?
Je v kompetenci finančního výboru kontrolovat platy zaměstnanců, včetně nahlížení do jejich zaměstnaneckých smluv a osobních složek, bez vědomí starosty?
Může být starosta obce členem okrskové volební komise ve své obci?
V případě, že se jedná o volby do zastupitelstva obce, pak ustanovení § 17 odst. 1 zákona č. 491/2001 Sb., o volbách do zastupitelstev obcí a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, stanovuje požadavky na člena okrskové volební komise. Tím může být státní občan České republiky či státní občan jiného státu, jemuž právo volit přiznává mezinárodní úmluva, kterou je Česká republika vázána. Tento občan je přihlášen k trvalému pobytu v obci na území České republiky, případně k přechodnému pobytu. Dále musel ke dni složení slibu dosáhnout věku nejméně 18 let, nenastala u něj překážka výkonu volebního práva a není kandidátem pro volby do zastupitelstva obce, pro které je okrsková komise vytvořena. Starosta obce je však samostatným orgánem, který má v případě voleb zákonem stanovené pravomoci, z toho důvodu bychom nedoporučovali, aby byl starosta členem okrskové volební komise, jakkoliv výslovný zákaz v zákoně dán není. Tento závěr lze dovozovat rovněž z toho, že by jedna osoba neměla v rámci voleb zastávat pozice ve více orgánech. Totéž platí i v případě voleb do Evropského Parlamentu dle zákona č. 62/2003 Sb., o volbách do Evropského parlamentu a o změně některých zákonů, a také v případě řady dalších volebních zákonů.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.
Vedoucí stavebního úřadu byl zvolen uvolněným starostou. Musí podat výpověď z důvodu neslučitelnosti funkcí a střetu zájmů?
Výkon funkce starosty je dle zákoníku práce výkonem veřejné funkce. Výkon veřejné funkce je překážkou v práci na straně zaměstnance. Zaměstnavatel je v takovém případě povinen poskytnout zaměstnanci pracovní volno v rozsahu výkonu veřejné funkce. Zaměstnavatel tedy není oprávněn požadovat po zaměstnanci, aby podal výpověď z pracovního poměru z důvodu, že byl zvolen do veřejné funkce. Jelikož se jedná o starostu, který je pro výkon funkce z pracovního poměru uvolněn, nebude po dobu trvání výkonu funkce vykonávat práce pro zaměstnavatele. Není tedy možné, aby se jednalo o neslučitelnost funkcí.
Dle zákoníku práce rovněž platí, že má-li zaměstnanec zájem po skončení výkonu veřejné funkce nastoupit na své původní pracovní místo, je zaměstnavatel povinen zařadit jej na jeho původní práci a pracoviště. Až v případě, že to není možné proto, že původní práce odpadla nebo pracoviště bylo zrušeno, je zaměstnavatel povinen zařadit zaměstnance podle jeho pracovní smlouvy.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.