- 159/2006 Sb., o střetu zájmů
- 283/2005 Sb., ve věci návrhu na zrušení zákona, kterým se mění z. o střetu zájmů
- 79/2017 Sb., o stanovení struktury a formátu oznámení podle zákona o střetu zájmů
- 148/2020 Sb., návrh na zrušení některých ustanovení zákona o střetu zájmů a zákona 14/2017 Sb.
- 15/2017 Sb., setrvání PSP ČR na změně zákona o střetu zájmů
Neuvolněný zastupitel pro obec vykonává funkci stavebního technika (píše za obec vyjádření k došlým žádostem obyvatel a investorů, stanoviska, námitky, souhlasy, osobně jedná s úředníky na stavebních úřadech, kreslí projekty apod.) Může s ním obec sjednat nějakou formu úplaty za tuto činnost?
Může zastupitel zvolený za stejnou stranu jako starosta obce vykonávat funkci jeho asistenta a tudíž být zaměstnancem obce?
Naše úřednice je jediným společníkem v obchodní společnosti. Neporušuje tím některé z ustanovení zákona o úřednících územních samosprávných celků, když s tímto podnikáním neobdržela souhlas obce?
Může vykonávat neuvolněný zastupitel zároveň funkci velitele Jednotky sboru dobrovolných hasičů? Může místostarostka vykonávat zároveň pozici vedoucí oddělení kontroly OSSZ?
Může vedoucí kanceláře starosty (zaměstnanec obecního úřadu), který nemá žádné odbory, zastávat funkci neuvolněného člena zastupitelstva téže obce?
Je přípustné, aby ředitel základní školy byl současně členem rady téhož města, ve kterém je daná základní škola?
Může být zastupitel obce současně zaměstnancem obce (např. ve funkci investičního referenta – povolování staveb, rozhodování o povolení ke kácení stromů, apod.)?
Jde o neslučitelnost funkcí, pokud bude starosta/místostarosta vykonávat zároveň funkci účetního obce? Je rozdíl v tom, zda se jedná o uvolněného nebo neuvolněného zastupitele?
Otázka slučitelnosti funkce člena zastupitelstva obce (včetně starosty či místostarosty) je upravena především v ustanovení § 5 zákona o volbách do zastupitelstev obcí podle kterého není možné vykonávat činnost, kterou vykonává zaměstnanec zařazený do obecního úřadu, do pověřeného obecního úřadu nebo finančního úřadu a zároveň se jedná o výkon státní správy, který se přímo vztahuje k územní působnosti obce.
Konkrétně to tedy znamená, že je možné, aby neuvolněný místostarosta vykonával funkci účetního obce. Zásadní podmínkou ovšem je, že pracovní náplň účetního nesmí spočívat ve výkonu státní správy, protože pak by došlo k zákonem předpokládané neslučitelnosti. V takové situaci by mělo v souladu s ustanovením § 55 odst. 3 písm. c) zákona o volbách do zastupitelstev obcí dojít k vyslovení zániku mandátu zastupitele.
Situace, kdy by funkce účetního (nevykonávající státní správu) byla vykonávána uvolněným zastupitelem je podle mnohých názorů problematická a obecně se spíše nedoporučuje. U uvolněných zastupitelů obce se předpokládá, že svoji funkci vykonávají plnohodnotně v rozsahu odpovídajícímu běžnému zaměstnání, za což jim také přísluší tabulkově stanovená odměna. V situaci, kdy by uvolněný zastupitel svůj čas dělil mezi výkon funkce uvolněného zastupitele a výkon funkce účetní v pracovním poměru (byť např. na zkrácený úvazek) se nabízí úvaha, zda nedochází k rozporu se samotnou podstatou uvolněnosti zastupitele. Podle našeho názoru takovou praxi, i s ohledem na právo uvolněných zastupitelů podnikat, připustit však lze. Nicméně je na zvážení, zda takový krok je v souladu s politickou odpovědností daného zastupitele či celého zastupitelstva, jakožto orgánu, který o uvolnění rozhoduje, vůbec.
K funkci účetního ještě dodáváme, že dle zákona o obcích nemůže být osoba, která zabezpečuje rozpočtové a účetní práce na obecním úřadu, členem finančního nebo kontrolního výboru, a zároveň platí, že ke vzniku pracovněprávního vztahu mezi členem zastupitelstva a obcí je nezbytné schválení zastupitelstvem obce.
Vyloučit též nelze možnost, že by funkci účetního vykonával jako osoba samostatně výdělečně činná.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.