- 284/1996 Sb., Dohoda o uskutečnění projektu "Snížení znečištění odpad. vod"
- ZP24/2021, povolování kácení dřevin rostoucích mimo les a výjimek ze zákazů
- 964/1946 Ú.l.I, o zřízení národního podniku Spolek pro chemickou a hutní výrobu
- 101/1922 Sb., o smlouvách a úmluvách světového spolku poštovního
- 34/2017 (SP), vydání poštovní známky "Spolek českých umělců grafiků Hollar"
Je zákonem limitována výše finančních příspěvků, které obce mohou poskytovat spolkům na zabezpečení jejich činností, rozvoje či údržby nemovitostí?
Naše obec poskytuje pravidelně jednoleté neinvestiční transfery místním spolkům. Ve smlouvě o přidělení dotace je stanoven termín pro její finanční vypořádání nejpozději do 20. prosince daného roku. Některé spolky splní tuto svoji povinnost výrazně dříve. Je možné účtovat o vypořádání daného transferu s příslušným spolkem ke dřívějšímu okamžiku než je zmíněný 20. prosinec daného roku?
Rada obce schválila nájemní smlouvu s žadatelem o nájem nebytových prostor v obecní budově. Následně nájemce založil spolek a žádá, aby v nájemní smlouvě byl uveden tento spolek a nikoli nájemce, kterému byla nájemní smlouva schválena. Může být ve smlouvě jako nájemce uveden spolek zastoupený žadatelem o nájem nebytových prostor, aniž by byl porušen zákon o obcích?
Počítají se úhrady členských příspěvků zapsaného spolku do obratu, aby se tento spolek stal plátcem DPH? Co vše lze do obratu zahrnout?
Jakou formou může obec provozovat klub důchodců?
Obec chce pronajmout nově dostavenou sportovní halu k užívání spolkům a sportovním klubům. Je obec povinna zveřejnit záměr? Musí se obec v otázce ceny a podmínek chovat s péčí řádného hospodáře dle nejvyšší nabídky, nebo je toto pouze věcí zastupitelstva?
V obci působí dvě organizace sdružení dobrovolných hasičů. Jedno z nich požádalo, zda by mohlo mít formálně sídlo na adrese obecního úřadu, protože je po nich vyžadováno z důvodu zápisu do spolkového rejstříku, aby měli sídlo u právnické osoby, u fyzické osoby už to prý nejde. Nyní ale se stejným požadavkem přišla i druhá organizace. Mají ústřední orgány SDH ČMS ve svém požadavku registrovat sídlo svých organizací na adrese obecního úřadu (nebo hasičské zbrojnice, která je rovněž v majetku obce) nějakou právní oporu – vychází to z z občanského zákoníku? Nebo si jen ulehčují situaci a my jim nemusíme vyhovět?
Jak má svaz nezávislých kandidátů (SNK) v komunálních volbách vést finance k volební kampani? Založení bankovního účtu pro subjekt bez IČ (kterým SNK je) není možné. Chceme všechny sponzory zveřejnit a mít vše v souladu se zákonem.
Zákon o volbách do zastupitelstev obcí stanovuje, že volební stranou (tedy subjektem oprávněným kandidovat ve volbách do zastupitelstev obcí) podle tohoto zákona může být mj. sdružení nezávislých kandidátů. Sdružení nezávislých kandidátů je svojí povahou neformálním uskupením, které není nikde registrované, a je utvořeno pouze pro volby, ve kterých kandiduje.
Vzhledem k Vámi popisovanému problému, kdy není možné založit bankovní účet pro subjekt bez IČ, lze doporučit buď založení spolku, jehož členy budou kandidáti sdružení v nezávislém sdružení kandidátů, nebo založení bankovního účtu jednou fyzickou osobou s tím, že ostatní kandidáti (nebo někteří z nich) sdruženi ve sdružení nezávislých kandidátů budou mít k účtu dispoziční oprávnění. Varianta spočívající v založení spolku je jistě administrativně náročnější a je vhodná spíše pro déletrvající seskupení osob (počítá-li se např. s tím, že by podpora mohla být poskytována nejen do voleb, ale i v následném období a materiálně podporovat kandidáty v jejich činnosti v nadcházejícím volebním období, nebo i kupř. v dalších volbách atp.).
Spolek je právnická osoba, dojde tedy k získání IČ. V případě založení účtu jednou fyzickou osobou je možné oprávnit další fyzické osoby k disponování s účtem, čímž by tak fakticky došlo k naplnění účelu společného účtu sdružení nezávislých kandidátů. V tomto případě lze také doporučit upravení vzájemných vztahů týkající se společné kandidatury smluvně - inspirovat je možné se například právní úpravou společnosti, kterou zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, upravuje v ustanovení § 2716 a násl. Další možností je zveřejnění evidence výdajů a nákladů sdružení nezávislých kandidátů např. na internetu.
Zároveň však upozorňujeme, že ve vztahu k volební kampani v komunálních volbách zákon nestanovuje povinnost mít transparentní volební účet.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.