Může zaměstnanec krajského úřadu, který je zařazen v oddělení přezkoumávání hospodaření obcí a kontroly, vykonávat funkci účetní v obci, která spadá do kontrolovaného území?
Přezkoumání hospodaření obce provádí kraj v souladu s ustanovením § 42 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů v přenesené působnosti. Zaměstnanec krajského úřadu, který pracuje na krajském úřadě, konkrétně v oddělení přezkoumávání hospodaření obcí, je tedy s největší pravděpodobností úředníkem ve smyslu ustanovení § 2 odst. 4 zákona č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Podle ustanovení § 16 odst. 4 zákona úřednících územních samosprávných celků úředník může vykonávat jinou výdělečnou činnost jen s předchozím písemným souhlasem územního samosprávného celku, u něhož je zaměstnán (podle ustanovení § 16 odst. 5 se toto omezení nevztahuje na činnost vědeckou, pedagogickou, publicistickou, literární nebo uměleckou, na činnost znalce nebo tlumočníka vykonávanou podle zvláštního právního předpisu pro soud nebo správní úřad, na činnost v poradních orgánech vlády a na správu vlastního majetku). Pokud by byla účetní z pohledu obce rovněž úředníkem, platila by stejná východiska.
Lze tedy shrnout, že v daném případě je předpokladem pro souběžný výkon daných funkcí (činností), že k tomu dal kraj souhlas. Daný zaměstnanec by tedy měl věc zkonzultovat s krajem coby svým zaměstnavatelem.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.
Může mít zaměstnanec obce uzavřenou dohodu o provedení práce u jiného zaměstnavatele?
Může tajemník obecního úřadu, vedoucí odboru nebo jiný úředník souběžně vykonávat funkci jednatele, případně jinou funkci, v organizaci založené či zřízené obcí? Může jej do této funkce obec vyslat či jmenovat?
Může starosta obec zrušit souhlas, který dal zaměstnanci k výkonu účetnických prací pro jinou obec? Může takovému zaměstnanci nařídit ukončení výkonu činností pro jinou obec?
Naše úřednice je jediným společníkem v obchodní společnosti. Neporušuje tím některé z ustanovení zákona o úřednících územních samosprávných celků, když s tímto podnikáním neobdržela souhlas obce?
Je přípustné, aby v případě výběrové komise podle § 8 odst. 2 zákona č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků, která je ze zákona složena alespoň z jedné třetiny z úředníků územního samosprávného celku, který výběrové řízení vyhlásil, byli mezi tyto úředníky počítáni i starosta, místostarosta, další uvolnění zastupitelé, radní či zastupitelé?
Do kdy je nutné právní předpis obce od jeho schválení vyhlásit ve Sbírce právních předpisů územních samosprávných celků a některých správních úřadů?
Zákon žádnou konkrétní lhůtu pro vyhlášení nestanovuje. Dokud obec právní předpis ve Sbírce právních předpisů územních samosprávných celků a některých správních úřadů nevyhlásí, nejedná se o platný, a tedy ani účinný právní předpis a nelze se jím řídit.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.