- 261/1948 Sb., o Dohodě mezi ČSR a Polskem o sociálním pojištění
- 3/1958 Sb., o Úmluvě s Jugoslávií o sociálním pojištění
- 19/2014 Sb., o zápisu vzdělávacích institucí do seznamu
- 118/2002 Sb.m.s., používání Úmluvy mezi ČSR a Polskem o sociálním pojištění
- 73/1957 Sb., o Prvém dodatkovém protokolu k Úmluvě mezi ČSR a Polskem
Jsou odměny členů komisí rady obce a výborů zastupitelstva obce osvobozeny od platby sociálního pojištění stejně jako u zastupitelů? Bude odvod zdravotního pojištění u členů komisí, výborů a zastupitelstev probíhat od 1. 1. 2014 jako doposud?
Jaká rizika kryje pojištění odpovědnosti obce?
Vždy záleží na konkrétním obsahu pojistné smlouvy a tam uvedeným pojistným rizikům. Současně je potřeba věnovat pozornost i tam uvedeným výlukám z pojištění (tj. rizikům, na která se pojištění nevztahuje).
Zpravidla pojištění odpovědnosti obce kryje povinnost obce nahradit škodu vzniklou třetím osobám na věci nebo na
zdraví (pokud za ni obec odpovídá podle platných právních předpisů).
Příklady pojištění obcí a jejich příspěvkových organizací:
- pojištění odpovědnosti za škody způsobené při výkonu veřejné moci rozhodnutím nebo nesprávným postupem ve smyslu zákona č. 82/1998 Sb.,
- pojištění odpovědnosti za škody obce jako poskytovatele sociálních služeb,
- pojištění odpovědnosti za škody obce jako zřizovatele obecní či městské policie,
- pojištění odpovědnosti za škody vzniklé v souvislosti se správou komunikací,
- pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou vadným výrobkem (využijí například školní jídelny).
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.
V jakém rozsahu je obec povinna hradit zaměstnavateli náhradu mzdy (platu) za poskytnuté pracovní volno k výkonu funkce neuvolněného člena zastupitelstva?
Může se člen okrskové volební komise vzdát odměny za volby do zastupitelstva obce? Za jakých podmínek?
Na základě zákona o volbách do zastupitelstev obcí, mají členové okrskových volebních komisí nárok na odměnu. Přesná výše odměn je stanovena v § 1 vyhlášky č. 59/2002 Sb.
Podle stanoviska Ministerstva práce a sociálních věcí se považují členové okrskových volebních komisí a zvláštních okrskových volebních komisí a jejich zapisovatelé (dále jen „členové volební komise“) za zaměstnance dle zákona č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, ve znění pozdějších předpisů: „Podle § 5 písm. a) bodu 22. zákona č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, ve znění pozdějších předpisů, se považují členové okrskových volebních komisí a zvláštních okrskových volebních komisí a jejich zapisovatelé (dále jen „členové volební komise“) za zaměstnance. Ze zvláštní odměny člena volební komise se odvádí pojistné na sociální pojištění, pokud je tento zaměstnanec z činnosti člena volební komise účasten nemocenského pojištění. Člen volební komise se stává zaměstnancem dnem nástupu do zaměstnání a přestává být zaměstnancem dnem zániku členství ve volební komisi. Za den nástupu do zaměstnání se u člena volební komise považuje den složení slibu člena komise. Členem volební komise může být ve dvou i třech kalendářních měsících.“
V článku 28 Listiny základních práv a svobod je uvedeno, že zaměstnanci mají právo na spravedlivou odměnu za práci a na uspokojivé pracovní podmínky. Podrobnosti stanoví zákon. Listina základních práv a svobod odkazuje v případě spravedlivé odměny podrobnosti stanovené zákonem. Nárok na odměnu člena komise je uveden v zákoně o volbách do zastupitelstev obcí. Nad to zákon o nemocenském pojištění ukládá povinnost obecnímu úřadu uhradit za tohoto člena komise nemocenské pojištění, jelikož jej považuje za zaměstnance.
Z toho vycházeje, je obecní úřad povinen vyplatit členovi okrskové volební komise odměnu za výkon funkce a neexistuje možnost, jak se může člen komise tohoto nároku vzdát.
Zvláštní odměnu a paušální náhradu ušlého výdělku pro členy okrskové volební komise vyplatí do 30 dnů po ukončení činnosti okrskové volební komise obecní úřad.
Nad to je třeba upozornit, že podle čl. I odst. 2 písm. k) směrnice Ministerstva financí č.j. MF-62 970/2013/12-1204 je odměna člena okrskové volební komise hrazena z prostředků státního rozpočtu České republiky, nikoliv z prostředků obce samotné. Obecní úřad na tuto činnost dostane prostředky ze státního rozpočtu a ty je povinna vyplatit mimo jiné členům komise za zajišťování voleb. Směrnice ve vztahu k výdajům na volby říká následující: lze hradit jen výdaje v rozsahu nezbytně nutném pro organizačně technické zabezpečení voleb. Těmito výdaji se rozumějí výdaje právě i na zvláštní odměny za dobu výkonu funkce člena okrskové volební komise, případně výdaje na náhrady mezd, platů, služebního příjmu nebo odměny ve výši průměrného výdělku od uvolňujícího zaměstnavatele a paušální náhrady ušlého výdělku za dobu výkonu funkce člena okrskové volební komise.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.
Můžete nám uvést příklad podnikatele, který má nárok na podporu z programu COVID – Nájemné?
Může být zapůjčeno služební osobní vozidlo obce zaměstnanci obce pro osobní účely? Jak musí žádat o svolení, podle čeho mu může být vyhověno?
Je možné, aby si obec zřídila plně transparentní účet?
Zahrnuje pojištění obecné odpovědnosti za škodu města také pojištění odpovědnosti zastupitele za škodu na hmotném majetku města?
Jaký typ škod kryje pojištění odpovědnosti zastupitelů?
Vždy záleží na konkrétním obsahu pojistné smlouvy a v ní uvedených pojistných nebezpečích. Současně je potřeba věnovat pozornost i tam uvedeným výlukám z pojištění (tj. rizikům, na která se pojištění nevztahuje).
Zpravidla pojištění odpovědnosti zastupitelů kryje škody způsobené špatným rozhodnutím nebo škody na věci užívané k výkonu funkce.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.