Co se rozumí činnostmi „v pracovněprávním nebo obdobném vztahu nebo ve služebním poměru“ ve smyslu zákona o střetu zájmů, které se mají uvádět do registru oznámení?
Může starosta malé obce bez vědomí zastupitelstva dát stavebníkovi předběžný písemný souhlas s tím, aby součást jeho domovní čističky byla umístěna na pozemku obce a pak následně po několika letech požadovat po zastupitelích, aby odhlasovali uzavření smlouvy o zřízení služebnosti mezi obcí a stavebníkem, aby měl stavebník ke svému zařízení přístup a možnost údržby?
Pokud v obci nikdy nenastala jakákoliv cizoměnová operace, musí i tak mít členěny syntetické účty na analytické účty podle cizích měn? Pokud ne, jak postupovat v okamžiku směny Korun českých za Euro pro zálohu na zahraniční služební cestu zaměstnance obce?
Obec je domluvená s občanem, že na jeho pozemku bude umístěn radar na měření rychlosti. Jak lze docílit toho, aby zde radar mohl být umístěn i pokud občan svůj pozemek prodá?
Obci byla doručena žádost občana, který si chce vybudovat příjezdovou cestu na svůj pozemek přes obecní parcelu. Příjezdová cesta bude zpevněná a opatřena opěrnými zídkami a bude vybudována na náklady občana. Je v tomto případě nutné uzavírat smlouvu o věcném břemeni (služebnosti) nebo stačí jen souhlas obce s provedením stavby? Vyvěšuje se záměr?
Je povinen starosta obce, kterému je dán do užívání osobní automobil, vést knihu jízd a zaznamenávat tam všechny jízdy? Lze stanovit pro užívání služebního automobilu další povinnosti (např. místo parkování)?
Kterému orgánu obce náleží rozhodování o zřízení věcných břemen?
Je v pořádku, pokud neuvolněný starosta, který je zároveň příslušníkem Policie ČR, pobírá za svoji funkci odměnu? Nejedná se o porušení zákona č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, ve znění pozdějších předpisů?
Může vykonávat příslušník hasičského záchranného sboru funkci obecního zastupitele a kandidovat jako nezávislý kandidát na kandidátce politické strany s odkazem na § 47 odst. 1 služebního zákona č. 361/2003 Sb.?
Neslučitelnost funkce člena zastupitelstva obce upravuje zákon o volbách do zastupitelstev obcí, přičemž neslučitelnost funkce člena zastupitelstva obce s výkonem služebního poměru příslušníka bezpečnostního sboru v něm stanovena není. V případě příslušníka Hasičského záchranného sboru České republiky je ale třeba vycházet i z dalších právních předpisů. Konkrétně se jedná o zákon č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů.
Funkce člena zastupitelstva obce s výkonem služebního poměru příslušníka Hasičského záchranného sboru České republiky je slučitelná, a to jak v případě, že by příslušník Hasičského záchranného sboru České republiky kandidoval jako nezávislý kandidát, resp. kandidoval za sdružení nezávislých kandidátů, tak i v případě, že je kandidátem uvedeným na kandidátní listině politické strany, politického hnutí nebo jejich koalic, pokud je na kandidátní listině uvedeno, že není členem žádné politické strany ani politického hnutí, neboť podle § 47 odst. 1 zákona o služebním poměru příslušník nesmí být členem politické strany nebo politického hnutí ani vykonávat činnost v jejich prospěch; volební právo příslušníka tím není dotčeno.
Činnost člena zastupitelstva obce nelze dle našeho názoru jednoznačně považovat za výkon činnosti ve prospěch politické strany nebo hnutí, protože jeho mandát je mandátem reprezentativním a podle zákona o obcích vykonává člen zastupitelstva obce svůj mandát osobně a v souladu se svým slibem (který mluví jen o věrnosti republice a respektování zájmů obce a jejich občanů) a není přitom vázán žádnými příkazy. Samotný fakt, že příslušník bezpečnostního sboru byl zvolen (popř. kandiduje) do zastupitelstva obce za určitou politickou stranu nebo hnutí, neznamená automaticky, že bude vykonávat činnost v jejich prospěch.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.