Jak by mělo vypadat usnesení o odměnách neuvolněných členů zastupitelstva?
Ustavující zasedání zastupitelstva svolá stávající starosta a předsedá mu, prvním bodem programu je složení slibu, stávající starosta (byl znovu zvolen) odmítne složit slib a jeho mandát zaniká. Kdo bude řídit zasedání do zvolení nového starosty? Nejstarší zastupitel ? Nebo stávající starosta?
Kdy zaniká mandát zastupitele?
Musí dosavadní rada schválit nebo projednat svolání ustavujícího zasedání?
Je na ustavujícím zasedání zastupitelstva možné zvolit člena rady obce i bez jeho přítomnosti?
Radu obce tvoří starosta, místostarosta (místostarostové) a další členové rady volení z řad členů zastupitelstva obce. Mandát člena zastupitelstva vzniká zvolením, ke kterému dojde ukončením hlasování ve volbách. Zákon o obcích v § 69 odst. 2 stanoví, že člen zastupitelstva obce skládá na začátku prvního zasedání zastupitelstva obce, jehož se po svém zvolení zúčastní. Z hlediska trvání mandátu zastupitele se jedná o akt, který je nutný absolvovat a složit slib bez výhrady. Pro zvolení do rady obce je stanoven pouze požadavek, že musí být voleno z členů zastupitelstva. Protože zákon stanovuje, že mandát zastupitele vzniká zvolením, nebude neúčast na ustavujícím zasedání a tedy dosud nesložený slib překážkou zvolení do funkce. Souhlas člena zastupitelstva s ustavením (zvolením) do určité funkce je však z povahy věci nutný, nelze ho zvolit proti jeho vůli na pozici radního. V praxi se vychází z předpokladu, že kandidát přijmutím funkce souhlasí se svým zvolením do této funkce. Jestliže však souhlas nebude moci vyjádřit osobně na ustavujícím zastupitelstvu, je možné ho osvědčit písemným souhlasem. S ohledem na místní zvyklosti by měla dostačovat i obecná známost o vůli funkci přijmout, resp. bezprostřední neodmítnutí funkce poté, co se zastupitel o zvolení dozvěděl.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.
Dva členové zastupitelstva obce se vzdali mandátu člena zastupitelstva obce, jakým způsobem vznikne mandát náhradníkům? Jak postupovat, pokud je předem jisté, že první náhradník mandát nepřijme?
Může být starosta obce členem okrskové volební komise ve své obci?
V případě, že se jedná o volby do zastupitelstva obce, pak ustanovení § 17 odst. 1 zákona č. 491/2001 Sb., o volbách do zastupitelstev obcí a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, stanovuje požadavky na člena okrskové volební komise. Tím může být státní občan České republiky či státní občan jiného státu, jemuž právo volit přiznává mezinárodní úmluva, kterou je Česká republika vázána. Tento občan je přihlášen k trvalému pobytu v obci na území České republiky, případně k přechodnému pobytu. Dále musel ke dni složení slibu dosáhnout věku nejméně 18 let, nenastala u něj překážka výkonu volebního práva a není kandidátem pro volby do zastupitelstva obce, pro které je okrsková komise vytvořena. Starosta obce je však samostatným orgánem, který má v případě voleb zákonem stanovené pravomoci, z toho důvodu bychom nedoporučovali, aby byl starosta členem okrskové volební komise, jakkoliv výslovný zákaz v zákoně dán není. Tento závěr lze dovozovat rovněž z toho, že by jedna osoba neměla v rámci voleb zastávat pozice ve více orgánech. Totéž platí i v případě voleb do Evropského Parlamentu dle zákona č. 62/2003 Sb., o volbách do Evropského parlamentu a o změně některých zákonů, a také v případě řady dalších volebních zákonů.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.
Je nutné vyhlásit nové komunální volby, pokud odstoupí někteří zvolení zastupitelé a jejich posty nebudou doplněny náhradníky? Nebo se mohou chybějící zastupitelé doplnit do počtu ze stran, ze kterých vzešli zvolení zastupitelé, kteří neodstoupili?
Může se člen okrskové volební komise vzdát odměny za volby do zastupitelstva obce? Za jakých podmínek?
Na základě zákona o volbách do zastupitelstev obcí, mají členové okrskových volebních komisí nárok na odměnu. Přesná výše odměn je stanovena v § 1 vyhlášky č. 59/2002 Sb.
Podle stanoviska Ministerstva práce a sociálních věcí se považují členové okrskových volebních komisí a zvláštních okrskových volebních komisí a jejich zapisovatelé (dále jen „členové volební komise“) za zaměstnance dle zákona č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, ve znění pozdějších předpisů: „Podle § 5 písm. a) bodu 22. zákona č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, ve znění pozdějších předpisů, se považují členové okrskových volebních komisí a zvláštních okrskových volebních komisí a jejich zapisovatelé (dále jen „členové volební komise“) za zaměstnance. Ze zvláštní odměny člena volební komise se odvádí pojistné na sociální pojištění, pokud je tento zaměstnanec z činnosti člena volební komise účasten nemocenského pojištění. Člen volební komise se stává zaměstnancem dnem nástupu do zaměstnání a přestává být zaměstnancem dnem zániku členství ve volební komisi. Za den nástupu do zaměstnání se u člena volební komise považuje den složení slibu člena komise. Členem volební komise může být ve dvou i třech kalendářních měsících.“
V článku 28 Listiny základních práv a svobod je uvedeno, že zaměstnanci mají právo na spravedlivou odměnu za práci a na uspokojivé pracovní podmínky. Podrobnosti stanoví zákon. Listina základních práv a svobod odkazuje v případě spravedlivé odměny podrobnosti stanovené zákonem. Nárok na odměnu člena komise je uveden v zákoně o volbách do zastupitelstev obcí. Nad to zákon o nemocenském pojištění ukládá povinnost obecnímu úřadu uhradit za tohoto člena komise nemocenské pojištění, jelikož jej považuje za zaměstnance.
Z toho vycházeje, je obecní úřad povinen vyplatit členovi okrskové volební komise odměnu za výkon funkce a neexistuje možnost, jak se může člen komise tohoto nároku vzdát.
Zvláštní odměnu a paušální náhradu ušlého výdělku pro členy okrskové volební komise vyplatí do 30 dnů po ukončení činnosti okrskové volební komise obecní úřad.
Nad to je třeba upozornit, že podle čl. I odst. 2 písm. k) směrnice Ministerstva financí č.j. MF-62 970/2013/12-1204 je odměna člena okrskové volební komise hrazena z prostředků státního rozpočtu České republiky, nikoliv z prostředků obce samotné. Obecní úřad na tuto činnost dostane prostředky ze státního rozpočtu a ty je povinna vyplatit mimo jiné členům komise za zajišťování voleb. Směrnice ve vztahu k výdajům na volby říká následující: lze hradit jen výdaje v rozsahu nezbytně nutném pro organizačně technické zabezpečení voleb. Těmito výdaji se rozumějí výdaje právě i na zvláštní odměny za dobu výkonu funkce člena okrskové volební komise, případně výdaje na náhrady mezd, platů, služebního příjmu nebo odměny ve výši průměrného výdělku od uvolňujícího zaměstnavatele a paušální náhrady ušlého výdělku za dobu výkonu funkce člena okrskové volební komise.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.