Na zasedání zastupitelstva bylo přijato usnesení, že předložená cenová nabídka na vybudování základové desky pod altán je ve výši 33.000 Kč. Poté došlo k úpravě vzhledu altánu z osmiúhelníku na šestiúhelník, čímž muselo dojít i k přepracování cenové nabídky na základovou desku, což mělo za následek, že cenová nabídka je cca o 4 tisíce nižší. Je nutné na následujícím zasedání revokovat předchozí usnesení, nebo přijmout usnesení nové, že je cenová nabídka nižší anebo není třeba vzhledem k tomu, že je částka nižší podnikat žádné kroky?
Může starosta změnit termín konání zastupitelstva obce v případě, že zastupitelstvo obce na svém řádném zasedání v prosinci předešlého roku přijalo usnesení, v němž byly stanoveny závazné termíny konání zastupitelstva města na rok nadcházející?
Zastupitelstvo obce schválilo uzavření smlouvy o dílo s vítězným uchazečem na zhotovení projektové dokumentace. Nyní je třeba k této smlouvě uzavřít dodatek, kterým se termín plnění díla prodlouží o 6 měsíců. Je nutné tento dodatek schválit zastupitelstvem obce, nebo může o uzavření dodatku rozhodnout starosta (v obci není volena rada obce)?
Který orgán obce má pravomoc schválit smlouvu o výkonu funkce odborného lesního hospodáře?
Musí změny ve stanovách dobrovolného svazku obcí schválit také jednotlivá zastupitelstva členských obcí? Ve stanovách při založení dobrovolného svazku obcí máme, že členské schůzi přísluší zejména schvalovat, rušit a měnit stanovy svazku.
Obecně platí, že pokud se změnou stanov orgánem dobrovolného svazku obcí stanovy ve svém dosavadním znění nepočítají, tak je zákonným pravidlem, že změnu stanov schvalují zastupitelstva členských obcí, neboť ustanovení § 84 odst. 2 písm. e) zákona o obcích uvádí, že zastupitelstvu obce je vyhrazeno „rozhodovat o založení nebo rušení právnických osob, schvalovat jejich zakladatelské listiny, společenské smlouvy, zakládací smlouvy a stanovy, včetně jejich změn, a rozhodovat o účasti v již založených právnických osobách“.
Podle ustanovení § 50 odst. 3 zákona o obcích ovšem platí, že stanovy dobrovolného svazku obcí mohou určit, že o jejich změně rozhoduje orgán svazku složený ze zástupců všech obcí; v takovém případě stanovy současně vymezí počet hlasů členských obcí nutných ke schválení této změny, nejméně však dvoutřetinovou většinu všech hlasů členských obcí.
V daném případě lze tedy shrnout, že změna stanov dobrovolného svazku obcí bez schválení jednotlivými zastupitelstvy členských obcí by byla možná tehdy, pokud znění stanov přesně odpovídá požadavkům zákona o obcích, čemuž tak dle všeho v daném případě není.
Ke změně stanov tedy musí být dle stanov příslušný orgán svazku, který je složen ze zástupců všech členských obcí, přičemž ke změně stanov je třeba nejméně dvoutřetinová většina všech hlasů členských obcí.
K uvedenému je třeba doplnit, že i když stanovy dobrovolného svazku obcí umožní svou změnu prostřednictvím například hlasování na valné hromadě svazku obcí, tak sice není nutné, aby se změnou souhlasily všechny členské obce, nicméně jejich zastupitelstva musejí změnu předem projednat a podle jejich rozhodnutí pak musí hlasovat zástupce členské obce na valné hromadě. To lze dovodit z § 84 odst. 2 písm. e) zákona o obcích. Zástupce členské obce na valné hromadě dobrovolného svazku obcí nemůže vytvářet za obec právní vůli ke změně stanov, tu může za obec vytvořit jen zastupitelstvo rozhodnutím podle § 84 odst. 2 písm. e) zákona o obcích.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.