V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Výsledky vyhledávání rozhodování o zřízení věcných břemen

Nalezeno 45083 právních předpisů:

  • 184/2006 Sb., Zákon o odnětí nebo omezení vlastnického práva k pozemku nebo ke stavbě (zákon o vyvlastnění)
  • 90/2012 Sb., Zákon o obchodních společnostech a družstvech (zákon o obchodních korporacích)
  • 31/2025 Sb., Zákon o implementaci předpisů Evropské unie v oblasti digitalizace finančního trhu (zákon o digitalizaci finančního trhu)
  • 340/2015 Sb., Zákon o zvláštních podmínkách účinnosti některých smluv, uveřejňování těchto smluv a o registru smluv (zákon o registru smluv)
  • 129/2000 Sb., Zákon o krajích (krajské zřízení)

Nejste přihlášen, nemůžete si tak zobrazit obsah těchto ani dalších nalezených předpisů.

Bylo nalezeno 31 dotazů s odpovědí. Zobrazuji dotazy 21 až 30

Dle ustanovení § 216 odst. 2 nového stavebního zákona je možné zajistit přístup dělených nebo scelovaných pozemků na veřejnou komunikaci na základě jiného věcného práva k cizímu pozemku nebo stavbě. K jakému okamžiku toto jiné věcné právo musí existovat? Ze strany stavebníka nám byla předložena uzavřená smlouva o zřízení věcného břemene pro zajištění přístupu, avšak nebyl podán návrh na vklad takového práva do katastru nemovitostí.

Nový stavební zákon (zákon č. 283/2021 Sb.) představuje oproti dosavadnímu stavebnímu zákonu (zákonu č. 183/2006 Sb.) podstatnou změnu.

Dle dosavadního stavebního zákona - při reflexi relevantní judikatury správních soudů - platilo, že v případě dělení nebo scelování pozemků nebylo možné využít k zajištění přístupu na veřejnou komunikaci institutu jiného věcného práva. Vždy bylo nutné pozemky dělit či scelovat tak, aby veškeré pozemky dotčené tímto nestavebním záměrem měly přímé napojení na veřejnou komunikaci.

Nový stavební zákon v ustanovení § 216 odst. 2 výslovně stanoví: „K žádosti o povolení dělení nebo scelení pozemků se namísto projektové dokumentace přikládá celková situace v měřítku katastrální mapy, včetně parcelních čísel, se zakreslením požadovaného dělení nebo scelení pozemků s vyznačením přímého přístupu z veřejné komunikace ke všem pozemkům, nebo přes pozemek nebo stavbu stejného vlastníka, anebo na základě jiného věcného práva k cizímu pozemku nebo stavbě.“

Jednou z variant je právě zajištění tzv. nepřímého přístupu s využitím institutu jiného věcného práva k cizímu pozemku nebo stavbě. Věcná práva k nemovitým věcem - tedy i pozemkům a stavbám - jsou evidována v katastru nemovitostí. Zde je tedy možné ověřit, zda takové jiné věcné právo zajišťující přístup na veřejnou komunikaci existuje, nebo nikoliv.

V případě, že bude podána žádost o dělení nebo scelení pozemku a nebude-li jiné věcné právo existovat ke dni rozhodnutí stavebního úřadu, nelze považovat požadavek stavebního zákona za splněný.

Pozemky a stavby jsou přitom věci evidované ve veřejném seznamu, jímž je v tomto případě katastr nemovitostí. V souladu s úpravou obsaženou v občanském zákoníku (viz ustanovení § 1262 a ustanovení § 1305 občanského zákoníku) takové jiné právo vznikne primárně zápisem do katastru nemovitostí. Občanský zákoník počítá i se vznikem takového práva na základě jiných právních skutečností (např. vydržením či z rozhodnutí správního orgánu či soudu) s tím, že se v katastru nemovitostí následně takové právo pouze „zaeviduje“.

Dotaz směřuje k tomu, zda je možné považovat uzavřenou smlouvu o zřízení věcného břemene za dostatečné naplnění podmínky dle ustanovení § 216 odst. 2 nového stavebního zákona. Do doby zápisu tohoto věcného břemene do katastru nemovitostí nelze považovat ve smyslu citované právní úpravy obsažené v občanském zákoníku toto právo za vzniklé (vzniká vkladem). Je tedy nutné trvat na tom, aby takové jiné věcné právo bylo do katastru nemovitostí pravomocně vloženo nejpozději ke dni rozhodnutí stavebního úřadu. Ani případné probíhající řízení o vkladu jiného věcného práva do katastru nemovitostí by nebylo dostatečné, jelikož není jisté, že vkladové řízení skončí pravomocným povolením vkladu.

Nový stavební zákon

Dotčená ustanovení právních předpisů

K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.

Související vzdělávání
Správnost této odpovědi garantuje
Brož

JUDr. Jan Brož PhD.
advokát, KVB advokátní kancelář s.r.o.

Brož

Dle zákona § 2c zákona č. 172/1991 Sb., o přechodu některých věcí z majetku České republiky do vlastnictví obcí, došlo k přechodu některých věcí z majetku ČR do vlastnictví obce. Má nárok na zřízení věcného břemene (dle § 2c odst. 9 zákona č. 172/1991 Sb.) jen „předávající“ organizační složka (např. jen MO) nebo i další organizační složky státu?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Může starosta malé obce bez vědomí zastupitelstva dát stavebníkovi předběžný písemný souhlas s tím, aby součást jeho domovní čističky byla umístěna na pozemku obce a pak následně po několika letech požadovat po zastupitelích, aby odhlasovali uzavření smlouvy o zřízení služebnosti mezi obcí a stavebníkem, aby měl stavebník ke svému zařízení přístup a možnost údržby?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Kolik je obec oprávněna určit si cenu věcného břemene (služebnosti) za uložení inženýrské sítě do obecního pozemku? Může obec tuto částku určit dle vlastní vůle? Nebo obec musí mít znalecký posudek? A pokud obec určí cenu, která je pro investory neakceptovatelná, mohou se investoři nějak bránit? A co role tzv. veřejného zájmu (tj. případy energetické soustavy či datových sítí)?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Obci byla doručena žádost občana, který si chce vybudovat příjezdovou cestu na svůj pozemek přes obecní parcelu. Příjezdová cesta bude zpevněná a opatřena opěrnými zídkami a bude vybudována na náklady občana. Je v tomto případě nutné uzavírat smlouvu o věcném břemeni (služebnosti) nebo stačí jen souhlas obce s provedením stavby? Vyvěšuje se záměr?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Jakou smlouvu musí obec uzavřít, když chce zřídit věcné břemeno k obecnímu vrtu na cizím pozemku? Následně obec věcné břemeno zapíše do katastru.

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Obec vlastní pozemky, tzv. předzahrádky, což je prostor mezi chodníkem ve vlastnictví obce a hranicí zahrad soukromých osob, na kterých jsou postavené rodinné domy, tyto jsou zatíženy inženýrskými sítěmi, které nejsou majetkem obce. Může obec prodat tyto pozemky bez souhlasu vlastníků těchto inženýrských sítí, nebo vymezení služebnosti?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Občan obce vybudoval uprostřed svého pozemku komunikaci a nabízí obci možnost zřízení služebnosti pro občany, aby mohli komunikaci používat ke zkrácení cesty. Jak má obec zřídit toto věcné břemeno, aby mohli komunikaci využívat všichni občané obce?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Který orgán obce má pravomoc schvalovat zřízení věcného břemene – služebnosti v případě, že je obec oprávněná z věcného břemene nebo v případě, kdy je obec povinná z věcného břemene?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Který orgán obce schvaluje uzavření smlouvy, kterou se zřizuje věcné břemeno (služebnost)?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.