Pokud je obec zřizovatelem základní a mateřské školy, může starosta obce odsouhlasit svým podpisem odměnu ředitelce této školy, aniž by došlo k jejímu schválení zastupitelstvem? Může starosta obce sám odsouhlasit/projednat přerušení provozu mateřské školy s ředitelkou bez vědomí zastupitelstva?
Který orgán obce schvaluje uzavření dodatku k nájemní smlouvě či dohodu o slevě z nájemného, musíme zveřejňovat záměr?
Může být poskytnuto osobní vozidlo obce zaměstnanci obce pro soukromé účely? Jak musí žádat o svolení, podle čeho mu může být vyhověno?
Je v kompetenci neuvolněného místostarosty v situaci, kdy uvolněný starosta řádně vykonává svoji funkci a zastupitelstvo místostarostovi nesvěřilo žádný úkol, jednat jménem obce se třetími stranami, se smluvními partnery a jejich zaměstnanci, s občany obce? Vyplývají pro něj z takového jednání právní důsledky? Může rozesílat informace, které slouží jako dosud nezveřejněné podklady pro zastupitele, i osobám mimo obec?
Rada obce již několikrát zamítla žádosti občanů o prodej pozemků. Je to v její pravomoci?
Na obec se obracejí občané s žádostí o odkoupení stromů, které rostou v aleji na pozemku ve vlastnictví obce s tím, že by se chtěli o stromy starat a chtěli by si na strom umístit tabulku s informací, kdo o strom pečuje. Zajímalo by nás, zdali je vůbec možno rostoucí strom prodat, popř. vypůjčit nebo pronajmout a pokud ano, jak máme postupovat, tzn. jakou bychom měli zvolit právní formu převodu a který orgán obce by toto měl projednat a schválit?
Zastupitelstvo obce zvolilo dva místostarosty. Jeden z nich rezignoval. Může tento post zůstat neobsazen, nebo musí zastupitelstvo přijmout usnesení, že bude jen jeden místostarosta?
V jakých případech může rada uplatnit při uzavírání dodatků smluv své zbytkové pravomoci?
Je možné členům volebních okrskových komisí vyplácet vyšší odměny než ty, co jsou určeny zákonem/vyhláškou?
Členové volební komise mají ze zákona nárok na zvláštní odměnu za výkon funkce. Aktuální výše těchto odměn stanovují vyhlášky Ministerstva vnitra, které provádějí volební zákony. Činnost volebních orgánů, tedy i okrskové volební komise, je výkonem státní správy. Proto jsou finanční prostředky na odměny členů volebních komisí poskytovány formou dotace ze státního rozpočtu. Poskytování těchto prostředků upravuje směrnice Ministerstva financí č.j. 62 970/2013/12 – 1204, o postupu obcí a krajů při financování voleb, ve znění směrnice Ministerstva financí č.j. 6 629/2018/1203. Tato směrnice přímo konkrétně vyjmenovává, na co lze přidělené finanční prostředky použít. Dle čl. I odst. 2 písm. j) je možné poskytnout členům volební komise občerstvení a to i formou stravenek. Žádné další odměny nad rámec stanovený zákonem respektive vyhláškami nelze z těchto finančních prostředků poskytnout. Problém může nastat v případě nedostatečného zájmu občanů o členství ve volebních komisích. Starosta má povinnost jmenovat členy volebních komisí v případě, že běžným způsobem nebylo dosaženo jejich minimálního počtu. Je tedy odpovědný za minimální obsazení volebních komisí. V této situaci se může zdát vhodným řešením poskytnutí finančního daru z prostředků obce, aby bylo minimálního obsazení komisí dosaženo. Zákon ovšem s touto možností nepočítá a ani rozhodovací praxe soudů se k této problematice přímo nevyjadřuje. Dle judikatury Nejvyššího správního soudu nesmí náklady spojené s výkonem přenesené působnosti při přípravě a konání voleb zatěžovat hospodaření obcí. Jedná se tedy o řešení, které není v souladu s právní úpravou a ani judikaturou, ovšem v zájmu zajištění zákonného průběhu voleb si teoreticky lze představit situaci, kdy bude nutné takto postupovat. Důrazně tedy doporučujeme použít tento postup opravdu jen v krajním případě, kdy se nepodaří dosáhnout aspoň minimálního množství členů v komisích řádným a zákonem předvídaným způsobem.
Pokud se obec k tomuto řešení přesto uchýlí, je nutné poskytnutí darů dobře a podrobně zdůvodnit v souladu s povinností obce nakládat se svým majetkem účelně a hospodárně. Dále připomínáme, že poskytování darů ve výši nad 100.000 korun je pravomocí zastupitelstva obce a o poskytnutí darů v hodnotě nižší rozhoduje v rámci zbytkové pravomoci rada obce.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.