- 227/2010 Sb., o odchylné úpravě prac. poměru zaměstnanců pracujících v zahraničí
- 156/1902 ř.z., pracovní poměry dělníků zaměst. při režijních stavbách železnic
- 83/1946 Sb., o pracovních (učebních) poměrech Němců, Maďarů, zrádců
- 71/1958 Sb., náhrada škody způsobená zaměstnancem porušením povinností
- 195/1991 Sb., o odstupném poskytovaném při skončení pracovního poměru
Kdo plní úkoly statutárního orgánu zaměstnavatele vůči zaměstnancům organizačních složek v obci, kde je zřizován tajemník?
Jak se má právně upravit vztah mezi obcí a účetní pracující jako OSVČ, která bude pro obec zpracovávat účetnictví?
Jak postupovat v případě nevyčerpané dovolené uvolněného člena zastupitelstva, který je ke dni ukončení výkonu funkce v pracovním nebo jiném obdobném poměru?
Může starosta obce sjednat pojištění odpovědnosti pro zaměstnance z rozpočtu obce?
Má uvolněný starosta nárok na omluvení své nepřítomnosti v práci po dobu ošetřování jiného člena domácnosti? Jedná se o péči o manželku žijící ve společné domácnosti. V případě, že nárok má, kolik dnů může být v práci nepřítomen?
Jak je to s poskytováním náhrady za nevyčerpanou dovolenou uvolněnému členovi zastupitelstva obce, který ke dni ukončení výkonu funkce není v pracovním nebo jiném obdobném poměru? Proplácí se i dovolená, která má připadat na jiné než pracovní dny?
Kdo určuje výši platů zaměstnancům obecního úřadu a kdo rozhoduje o jejich počtu? Mají zastupitelé nárok znát výši platů jednotlivých zaměstnanců?
Jde o neslučitelnost funkcí, pokud bude starosta/místostarosta vykonávat zároveň funkci účetního obce? Je rozdíl v tom, zda se jedná o uvolněného nebo neuvolněného zastupitele?
Otázka slučitelnosti funkce člena zastupitelstva obce (včetně starosty či místostarosty) je upravena především v ustanovení § 5 zákona o volbách do zastupitelstev obcí podle kterého není možné vykonávat činnost, kterou vykonává zaměstnanec zařazený do obecního úřadu, do pověřeného obecního úřadu nebo finančního úřadu a zároveň se jedná o výkon státní správy, který se přímo vztahuje k územní působnosti obce.
Konkrétně to tedy znamená, že je možné, aby neuvolněný místostarosta vykonával funkci účetního obce. Zásadní podmínkou ovšem je, že pracovní náplň účetního nesmí spočívat ve výkonu státní správy, protože pak by došlo k zákonem předpokládané neslučitelnosti. V takové situaci by mělo v souladu s ustanovením § 55 odst. 3 písm. c) zákona o volbách do zastupitelstev obcí dojít k vyslovení zániku mandátu zastupitele.
Situace, kdy by funkce účetního (nevykonávající státní správu) byla vykonávána uvolněným zastupitelem je podle mnohých názorů problematická a obecně se spíše nedoporučuje. U uvolněných zastupitelů obce se předpokládá, že svoji funkci vykonávají plnohodnotně v rozsahu odpovídajícímu běžnému zaměstnání, za což jim také přísluší tabulkově stanovená odměna. V situaci, kdy by uvolněný zastupitel svůj čas dělil mezi výkon funkce uvolněného zastupitele a výkon funkce účetní v pracovním poměru (byť např. na zkrácený úvazek) se nabízí úvaha, zda nedochází k rozporu se samotnou podstatou uvolněnosti zastupitele. Podle našeho názoru takovou praxi, i s ohledem na právo uvolněných zastupitelů podnikat, připustit však lze. Nicméně je na zvážení, zda takový krok je v souladu s politickou odpovědností daného zastupitele či celého zastupitelstva, jakožto orgánu, který o uvolnění rozhoduje, vůbec.
K funkci účetního ještě dodáváme, že dle zákona o obcích nemůže být osoba, která zabezpečuje rozpočtové a účetní práce na obecním úřadu, členem finančního nebo kontrolního výboru, a zároveň platí, že ke vzniku pracovněprávního vztahu mezi členem zastupitelstva a obcí je nezbytné schválení zastupitelstvem obce.
Vyloučit též nelze možnost, že by funkci účetního vykonával jako osoba samostatně výdělečně činná.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.