- 227/2010 Sb., o odchylné úpravě prac. poměru zaměstnanců pracujících v zahraničí
- 156/1902 ř.z., pracovní poměry dělníků zaměst. při režijních stavbách železnic
- 83/1946 Sb., o pracovních (učebních) poměrech Němců, Maďarů, zrádců
- 71/1958 Sb., náhrada škody způsobená zaměstnancem porušením povinností
- 195/1991 Sb., o odstupném poskytovaném při skončení pracovního poměru
Ředitel školského zařízení byl uvolněn pro výkon veřejné funkce. Na jeho místo byl konkursním řízením jmenován „dočasný“ ředitel na dobu určitou (po dobu mandátu uvolněného ředitele). Uvolněný ředitel se však předčasně vzdal jak svého mandátu, tak místa ředitele školského zařízení. Stane se tak automaticky „dočasný“ ředitel školského zařízení „stálým“ ředitelem ke dni ukončení pracovní poměru s uvolněným ředitelem?
V městském multifunkční centru vzniklo nové pracovní místo – vedoucí kulturního domu. Nejedná se o příspěvkovou organizaci, nový zaměstnanec bude zaměstnancem města, zřejmě jmenovaný vedoucí radou města. O toto místo se uchází ve výběrovém řízení také současný zastupitel, předseda komise kultury. Bude se v tomto případě jednat o neslučitelnost funkcí a musí být na toto místo jmenován radou města?
Musí se člen zastupitelstva neustále zdržovat na adrese svého trvalého pobytu v obci, v níž byl zvolen?
V jakých případech musí úředník obecního úřadu vykonat zkoušku odborné způsobilosti?
Může být založen pracovněprávní poměr zastupitele obce bez schválení zastupitelstvem? Je-li nutný souhlas zastupitelstva, jak se postupuje, jestliže zastupitel bez souhlasu zastupitelstva pracoval pro obec na dohodu o provedení práce celých 8 let?
Jaký je rozdíl v pravomocích uvolněného místostarosty a neuvolněného starosty. Může např. uvolněný místostarosta rozhodovat o fungování obecního úřadu (např. zaměstnanci, jejich platy, atd.)?
Může kandidovat do obecního zastupitelstva vedoucí odboru příslušného krajského úřadu?
Otázka slučitelnosti funkce člena zastupitelstva obce je upravena především v zákoně o volbách do zastupitelstev obcí, podle kterého funkce člena zastupitelstva obce, je neslučitelná s funkcí vykonávanou zaměstnancem zařazeným do pověřeného obecního úřadu nebo krajského nebo finančního úřadu. Funkce člena zastupitelstva obce je neslučitelná pouze za podmínky, že zaměstnanec vykonává přímo státní správu vztahující se k územní působnosti příslušné obce.
Jelikož vedoucí odboru příslušného krajského úřadu obci zcela určitě splňuje výše uvedenou podmínku (domníváme se, že s ohledem na pozici na daného odboru půjde o státní správu týkající se konkrétní obce), byla by jeho funkce zastupitele s činností na krajském úřadě neslučitelná.
Kandidatuře to však nebrání.
Podle zákona o volbách do zastupitelstev obcí totiž platí, že v případě neslučitelnosti funkcí, která nastane dnem zvolení členem zastupitelstva obce, nevysloví příslušné zastupitelstvo zánik mandátu na ustavujícím zasedání, ale umožní takto zvolenému členu zastupitelstva obce, aby do 3 dnů po ustavujícím zasedání učinil právní úkon směřující ke skončení pracovního poměru. Pokud člen zastupitelstva obce nepředloží do 3 měsíců po ustavujícím zasedání příslušnému starostovi nebo primátorovi doklad o tom, že důvod neslučitelnosti funkcí pominul, vysloví zánik mandátu zastupitelstvo obce.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.