- 227/2010 Sb., o odchylné úpravě prac. poměru zaměstnanců pracujících v zahraničí
- 156/1902 ř.z., pracovní poměry dělníků zaměst. při režijních stavbách železnic
- 83/1946 Sb., o pracovních (učebních) poměrech Němců, Maďarů, zrádců
- 71/1958 Sb., náhrada škody způsobená zaměstnancem porušením povinností
- 195/1991 Sb., o odstupném poskytovaném při skončení pracovního poměru
Pokud zastupitelstvo obce uloží obecnímu úřadu úkol v samostatné působnosti obce, mohou se úředníci rozhodnout, že se tímto úkolem nebudou zabývat?
Město chce uzavřít pojistné smlouvy, kdy pojištěným subjektem by byli zaměstnanci Městského úřadu (se souhlasem zaměstnanců), a to na škodu způsobenou zaměstnavateli zaviněným porušením povinností při plnění pracovních úkolů nebo v přímé souvislosti s ním, přičemž pojistné by hradil za zaměstnance zaměstnavatel (město). Nebylo by takové uzavření pojistné smlouvy v rozporu s ustanovením § 250 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, a s povinností obce řádně hospodařit?
Existuje u uvolněných členů zastupitelstva nárok na určitou náhradu za ztrátu na výdělku v porovnání se svými příjmy před uvolněním k výkonu funkce?
Platí obec za uvolněného starostu obce pojištění zákonné odpovědnosti zaměstnavatele?
Starosta obce je dlouhodobě nemocný a zastupuje ho místostarosta. Jak má obec řešit situaci, kdy je třeba podepsat dohodu o provedení práce právě se zmíněným místostarostou?
Je umožněno policistovi (příslušníku bezpečnostního sboru) kandidovat do obecního zastupitelstva?
Podle současné úpravy neslučitelnost funkcí člena zastupitelstva obce upravuje zákon o volbách do zastupitelstev obcí, přičemž neslučitelnost funkcí člena zastupitelstva obce s výkonem služebního poměru příslušníka bezpečnostního sboru v něm zmiňována není.
V případě příslušníka Policie ČR je ale třeba vycházet i z dalších právních předpisů. Konkrétně se jedná o zákon o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů. Funkce člena zastupitelstva obce s výkonem služebního poměru příslušníka Policie ČR je slučitelná, a to jak v případě, že by daný příslušník kandidoval jako nezávislý kandidát, resp. kandidoval za sdružení nezávislých kandidátů, tak i v případě, že je kandidátem uvedeným na kandidátní listině politické strany, politického hnutí nebo jejich koalic, pokud je na kandidátní listině uvedeno, že není členem žádné politické strany ani politického hnutí, neboť podle zákona o služebním poměru příslušník nesmí být členem politické strany nebo politického hnutí ani vykonávat činnost v jejich prospěch; volební právo příslušníka tím není dotčeno.
Činnost člena zastupitelstva obce nelze dle našeho názoru jednoznačně považovat za výkon činnosti ve prospěch politické strany nebo hnutí, protože jeho mandát je mandátem reprezentativním a podle zákona o obcích vykonává člen zastupitelstva obce svůj mandát osobně a v souladu se svým slibem a není přitom vázán žádnými příkazy. Samotný fakt, že příslušník bezpečnostního sboru byl zvolen (popř. kandiduje) do zastupitelstva obce na kandidátní listině určité politické strany nebo hnutí, neznamená automaticky, že bude vykonávat činnost v jejich prospěch.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.