Nahlíží se v současné době na plynovod nebo kanalizaci jako na nemovitost, a musí být tudíž v případě uzavírané nájemní smlouvy zveřejněn záměr na pronájem?
Má zastupitel právo nahlížet či požadovat kopie pracovních smluv zaměstnanců obce?
V obci má sídlo právnická osoba, která zajišťuje péči o dlouhodobě nemocné. Tato osoba požádala o výpomoc s vybudováním zámkové dlažby, kterou by zaplatila obec. Jde o 70 tisíc Kč. Jakou formou to lze učinit a které orgány o tom mohou rozhodnout?
Došlo podle stávajícího občanského zákoníku ke změnám v obchodních podílech a v rozhodovacích pravomocech orgánů obce ohledně zakládání právnických osob a schvalování společenské smlouvy? Musí nový návrh společenské smlouvy schválit opět zastupitelstvo obce?
V obci působí dvě organizace sdružení dobrovolných hasičů. Jedno z nich požádalo, zda by mohlo mít formálně sídlo na adrese obecního úřadu, protože je po nich vyžadováno z důvodu zápisu do spolkového rejstříku, aby měli sídlo u právnické osoby, u fyzické osoby už to prý nejde. Nyní ale se stejným požadavkem přišla i druhá organizace. Mají ústřední orgány SDH ČMS ve svém požadavku registrovat sídlo svých organizací na adrese obecního úřadu (nebo hasičské zbrojnice, která je rovněž v majetku obce) nějakou právní oporu – vychází to z z občanského zákoníku? Nebo si jen ulehčují situaci a my jim nemusíme vyhovět?
Je zákonný postup obce, pokud obec pro poskytování dotace nebo návratné finanční výpomoci v jednotlivém případě fyzickým nebo právnickým osobám, konkrétně např. zájmovým sportovním a kulturním spolkům, určí podmínku, že obec bude členem spolku, případně členem výboru spolku, aby byla zajištěna spolupráce mezi poskytovatelem a příjemcem dotace?
Obec provedla kolaudaci prostor mateřské školy, jejímž je zřizovatelem. Musí být členovi zastupitelstva obce na žádost poskytnuty faktury a změnové listy, které se k vyhotovení prostor vztahují?
Má zastupitel právo nahlížet do oznámení o přestupku spáchaného na území obce, kde jsou veškeré informace o napadených vč. lékařského nálezu?
Právo zastupitele na informace je stanoveno v § 82 zákona o obcích, ve znění pozdějších předpisů: „Člen zastupitelstva obce má při výkonu své funkce právo ... c) požadovat od zaměstnanců obce zařazených do obecního úřadu, jakož i od zaměstnanců právnických osob, které obec založila nebo zřídila, informace ve věcech, které souvisejí s výkonem jejich funkce; informace musí být poskytnuta nejpozději do 30 dnů." Rozhodující tedy je, jestli informace souvisí s výkonem funkce zastupitele. Podle našeho názoru oznámení o přestupku nikoliv. Přestupkové řízení je totiž výkonem přenesené působnosti (státní správy), nikoliv samosprávy. Kromě toho se jedná o „živé“ správní řízení, navíc řízení, kde je ukládán trest. Převáží zde tedy zásady neveřejnosti a mlčenlivosti správního řízení. Tím spíše, pokud materiály obsahují citlivé informace týkající se zdravotního stavu a osobních záležitostí lidí, stejně jako např. jméno oznamovatele přestupku. Tyto informace jsou zákonem chráněny a zastupiteli je lze zpřístupnit jen za zcela výjimečných okolností, pokud by prokázal, že je naléhavě potřebuje pro výkon své funkce.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.