- 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze
- 298/2005 Sb., o požadavcích na odbornou kvalifikaci a odbornou způsobilost při hornické činnosti
- 222/2016 Sb., zákon o Sbírce zákonů a mezinárodních smluv
- 387/2004 Sb., o změnách hranic krajů a o změně zákona o rozpočtovém určení daní
- 35/2021 Sb., o Sbírce právních předpisů územních samosprávných celků a některých správních úřadů
V § 110 zákona o obcích je uvedeno, že tajemník obecního úřadu zajišťuje výkon přenesené působnosti s výjimkou věcí, které jsou zákonem svěřeny radě obce nebo zvláštnímu orgánu obce. Jedná se tedy i o podepisování smluv o poskytnutí služeb nebo licenčních smluv, které se týkají činností obecního úřadu?
V obci platí obecně závazná vyhláška ohledně místních poplatků za odpady a za psy. Občan této obce – zdravotně tělesně postižený – žádá o zproštění od těchto poplatků. Je možné žádosti vyhovět, i když obecně závazná vyhláška toto neupravuje?
Jaké důsledky bude mít, je-li v rozporu se zákonem obsazeno místo úředníka, aniž by byla zveřejněna veřejná výzva či proběhlo výběrové řízení?
Může obec uzavřít se starostou dohodu o provedení práce? Jedná se o činnost, kdy starosta by vykonával funkci manažera projektu, který je financován dotací z Evropské unie. Musí dohodu o provedení práce se starostou schvalovat zastupitelstvo obce?
Zákon o obcích a ani jiný právní předpis uzavírání pracovního poměru nebo dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr se členy zastupitelstva obce v zásadě nevylučuje, a to ať již se jedná o dohody o provedení práce nebo dohody o pracovní činnosti (dále jen „dohoda“). Dohodu tedy se starostou v zásadě uzavřít lze, nicméně předmětem takového právního vztahu nesmí být výkon činností, které jsou součástí (spadají do) výkonu funkce člena zastupitelstva obce, resp. starosty.
Právě určení, co vše spadá a co již nespadá pod výkon funkce starosty, může být v konkrétních záležitostech problematické a jednotlivé výklady se mohou lišit. Obecně panuje výklad, že pokud by se mělo jednat o výkon určité speciální jednorázové odborné činnosti, na kterou má příslušný člen zastupitelstva obce kvalifikaci, lze na takovou činnost dohodu se členem zastupitelstva uzavřít. Jedná se typicky o případy, kdy uzavření dohody se zastupitelem je pro obec levnější, resp. výhodnější. Typicky se může jednat např. o zpracování projektové dokumentace na obcí plánovanou stavbu, architektonický plán přestavby náměstí apod.
V daném případě se domníváme, že spravování projektu financovaného z jiných než obecních prostředků je činností, která rámec a obsah funkce starosty přesahuje, a tudíž je uzavření dohody se starostou v daném případě podle našeho názoru možné.
Zastupitelstvu obce je vyhrazeno vyslovovat souhlas se vznikem pracovněprávního vztahu mezi obcí a členem zastupitelstva obce (včetně starosty). Uzavření dohody o pracovní činnosti se starostou musí tedy předcházet souhlasné usnesení zastupitelstva obce.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.
Starosta podal kasační stížnost směřující proti rozsudku krajského soudu bez vědomí místostarosty či zastupitelů obce. Na zasedání zastupitelstva bylo přijato usnesení, že starosta má následujícího dne vzít kasační stížnost zpět. Jelikož starosta usnesení nevyhověl, bylo svoláno nové zasedání zastupitelstva, kde starosta opět odmítl stížnost stáhnout. V zastupitelstvu není většinová vůle k starostovu odvolání. Byl by řešením návrh usnesení, kde by zastupitelstvo udělilo místostarostovi pravomoc ke zpětvzetí kasační stížnosti? Je jednání starosty v pořádku? A jaké ponese starosta důsledky?
Občan chová několik psů, kteří svým štěkáním obtěžují sousedy, a to především v nočních hodinách. Tito občané si posléze chodí stěžovat na obecní úřad, protože v noci nemohou spát. Jak může obec (obecní úřad) danou situaci řešit?
Je možné umístit na veřejném prostranství obce fotopast? Je třeba na tuto skutečnost upozornit například informační tabulkou?
Je umožněno policistovi (příslušníku bezpečnostního sboru) kandidovat do obecního zastupitelstva?
Podle současné úpravy neslučitelnost funkcí člena zastupitelstva obce upravuje zákon o volbách do zastupitelstev obcí, přičemž neslučitelnost funkcí člena zastupitelstva obce s výkonem služebního poměru příslušníka bezpečnostního sboru v něm zmiňována není.
V případě příslušníka Policie ČR je ale třeba vycházet i z dalších právních předpisů. Konkrétně se jedná o zákon o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů. Funkce člena zastupitelstva obce s výkonem služebního poměru příslušníka Policie ČR je slučitelná, a to jak v případě, že by daný příslušník kandidoval jako nezávislý kandidát, resp. kandidoval za sdružení nezávislých kandidátů, tak i v případě, že je kandidátem uvedeným na kandidátní listině politické strany, politického hnutí nebo jejich koalic, pokud je na kandidátní listině uvedeno, že není členem žádné politické strany ani politického hnutí, neboť podle zákona o služebním poměru příslušník nesmí být členem politické strany nebo politického hnutí ani vykonávat činnost v jejich prospěch; volební právo příslušníka tím není dotčeno.
Činnost člena zastupitelstva obce nelze dle našeho názoru jednoznačně považovat za výkon činnosti ve prospěch politické strany nebo hnutí, protože jeho mandát je mandátem reprezentativním a podle zákona o obcích vykonává člen zastupitelstva obce svůj mandát osobně a v souladu se svým slibem a není přitom vázán žádnými příkazy. Samotný fakt, že příslušník bezpečnostního sboru byl zvolen (popř. kandiduje) do zastupitelstva obce na kandidátní listině určité politické strany nebo hnutí, neznamená automaticky, že bude vykonávat činnost v jejich prospěch.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.