- 361/2000 Sb., zákon o silničním provozu
- 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích
- 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích
- 104/1997 Sb., , kterou se provádí zákon o pozemních komunikacích
- 294/2015 Sb., , kterou se provádějí pravidla provozu na pozemních komunikacích
Jakým způsobem lze vyřešit otázku obnovení účelové komunikace, která je sice v katastru zakreslena, nicméně dnes je to rozoraná, a tedy nesjízdná, polní cesta? Je správní silniční úřad povinen tuto komunikaci obnovit? Jak případně donutit nájemce, aby cestu, kterou rozoral, obnovil?
Místní komunikace jsou zarostlé křovinami. Má obec povinnost se o místní komunikace starat?
Obec jakožto vlastník místní komunikace má povinnost vykonávat její správu zahrnující zejména její pravidelné a mimořádné prohlídky, údržbu a opravy. Cílem údržby a oprav je odstranit závady ve sjízdnosti, opotřebení nebo poškození komunikace, jejích součástí a příslušenství. Běžná údržba zahrnuje i ošetřování silniční vegetace. Je tedy zřejmé, že pokud jsou místní komunikace zarostlé křovinami, je povinností obce křoviny odstranit a komunikaci zprovoznit.
Silniční vegetace na silničních pomocných pozemcích a na jiných vhodných pozemcích tvořících součást dálnice, silnice nebo místní komunikace nesmí ohrožovat bezpečnost užití pozemní komunikace nebo neúměrně ztěžovat použití těchto pozemků k účelům údržby těchto komunikací nebo neúměrně ztěžovat obhospodařování sousedních pozemků.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.
Pozemek pod místní komunikací vlastní vlastník odlišný od obce. Došlo k jednání o odkupu tohoto pozemku, a když byla dohodou stanovena cena, vlastník od podepsání dohody odstoupil a nyní stanovil cenu za pozemek mnohonásobně vyšší. Jak v tomto případě postupovat?
Polní cesty v obci postupem času začaly měnit svou polohu a posouvaly se tak dle potřeb občanů. Tyto polní cesty se však neshodují se zakreslením v katastru nemovitostí a vlastníci pozemků, na kterých polní cesty jsou, začali po obci požadovat přemístění těchto cest do původní trasy. Mají na to od obce právo?
Jakým způsobem by měl obecní úřad reagovat na podání nazvané jako žádost o povolení zvláštního užívání místní komunikace - chodníku v souvislosti se zamýšlenou výstavbou kanalizační a vodovodní přípojky? Obecnímu úřadu je žádost adresována jakožto silničnímu správnímu úřadu, stavbou však má být dotčen chodník v majetku obce, nikoliv místní komunikace. Je na místě takové podání vyřizovat v souladu se zákonem o pozemních komunikacích?
Musí si obec nechat zpracovat pasport místních komunikací?
Vlastník dálnice, silnice nebo místní komunikace má povinnost vést evidenci jím vlastněných pozemních komunikací, přičemž základní evidencí je pasport. Jeho rozsah a způsob vedení stanoví vlastník (v případě místních komunikací obec). Nejmenší rozsah evidence místních komunikací zahrnuje délku místních komunikací I. až III. třídy v km, počet a celkovou délku mostů na nich v km a objem finančních prostředků vynaložených na jejich výstavbu a zvlášť na jejich údržbu.
Pasport by tedy obec vést měla, ale pro případ porušení této povinnosti není stanovena žádná sankce. Absence pasportu může přinášet problémy především v praxi, kdy pasport jakožto ucelený dokument může sloužit jako podklad pro různá stavební řízení, povolování zvláštního užívání komunikací, majetkoprávní vypořádání, plánování oprav a údržby, ale také jako jeden z podkladů pro tvorbu územních plánů.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.