Může být zvolena do funkce neuvolněného místostarosty ředitelka základní školy, která je právnickou osobou zřízenou obcí?
Jako zastupitel jsem žádal obec o předání platných obecně závazných vyhlášek, jednacího řádu a organizačního řádu úřadu obce v písemné podobě pro odpovědný výkon své funkce. Pracovnice úřadu mi však tyto dokumenty předala s tím, že jí mám zaplatit za její odvedenou práci a kopírování. Je tento postup správný?
Jeden ze zaměstnanců našeho úřadu získal mandát člena zastupitelstva města a nyní se uchází o členství v radě města. Zaměstnanec není úředníkem, pracuje jako IT technik. Je jeho členství v radě města možné?
Může vykonávat neuvolněný zastupitel zároveň funkci velitele Jednotky sboru dobrovolných hasičů? Může místostarostka vykonávat zároveň pozici vedoucí oddělení kontroly OSSZ?
Je v kompetenci neuvolněného místostarosty v situaci, kdy uvolněný starosta řádně vykonává svoji funkci a zastupitelstvo místostarostovi nesvěřilo žádný úkol, jednat jménem obce se třetími stranami, se smluvními partnery a jejich zaměstnanci, s občany obce? Vyplývají pro něj z takového jednání právní důsledky? Může rozesílat informace, které slouží jako dosud nezveřejněné podklady pro zastupitele, i osobám mimo obec?
Je zástupce starosty oprávněný podepsat dohodu o provedení práce v krátkodobé nepřítomnosti starosty, aniž by hrozilo nebezpečí z prodlení a bez pověření zastupitelstvem?
Může uvolněný člen zastupitelstva provádět legalizaci a vidimaci, vybírat poplatky, vést spisovou službu aj. na obecním úřadě? Ke všem činnostem má osvědčení.
Může ve volbách do obecního zastupitelstva kandidovat zaměstnanec obce – účetní?
Otázka slučitelnosti funkce člena zastupitelstva obce je upravena v ustanovení § 5 odst. 2 a 3 zákona o volbách do zastupitelstev obcí, podle kterého není možné vykonávat činnost, kterou mj. vykonává zaměstnanec zařazený do obecního úřadu, do pověřeného obecního úřadu nebo finančního úřadu, a zároveň se jedná o výkon státní správy, který se přímo vztahuje k územní působnosti obce.
Konkrétně to tedy znamená, že je teoreticky možné, aby nový člen zastupitelstva obce vykonával i nadále funkci účetního a např. i administrativního pracovníka obce. Zásadní podmínkou ovšem je, že pracovní náplň účetního a administrativního pracovníka obce nesmí spočívat ve výkonu státní správy, protože pak by došlo k zákonem předpokládané neslučitelnosti. V takové situaci by mělo v souladu s ustanovením § 55 zákona o volbách do zastupitelstev obcí dojít k vyslovení zániku mandátu zastupitele, pokud by nebyl neslučitelný stav do 3 měsíců po ustavujícím zasedání zastupitelstva odstraněn. K posouzení, zda pracovní náplň spočívá ve výkonu státní správy, je podle našeho názoru nutné vycházet primárně z obsahu uzavřené pracovní smlouvy.
Lze tedy shrnout, že účetní a v zásadě kterýkoliv zaměstnanec obce ve volbách do zastupitelstva obce kandidovat může, případná neslučitelnost by se řešila po zvolení. Ohledně (ne)slučitelnosti platí, že funkce zastupitele obce je neslučitelná s funkcí, kterou vykonává zaměstnanec zařazený do obecního úřadu, do pověřeného obecního úřadu nebo finančního úřadu, přičemž podmínkou je, že se musí jednat přímo o výkon státní správy vztahující se k územní působnosti příslušné obce (nebo rovněž o zaměstnance jmenovaného starostou či radou obce atd.).
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.