Rada rozhodla o zrušení současných tří odborů obecního úřadu a vytvoření dvou nových, které zahrnou stejnou práci a budou zaměstnávat stejné zaměstnance jako obory předcházející. Jedná se o organizační změnu dle zákoníku práce? Je nutné odvolat vedoucí rušených odborů, nebo funkce sama zanikne? Je nutné vypisovat výběrové řízení na pozice vedoucích nově vzniklých odborů, nebo je lze dosadit z odborů předcházejících?
Může zaměstnanec sociálního odboru obce s pověřeným obecním úřadem (obec 2. kategorie) vykonávat funkci neuvolněného zastupitele v jiné obci (obec 1. kategorie), která však spadá do správního obvodu zmíněné obce s pověřeným obecním úřadem?
Vedoucí odboru se stal uvolněným starostou, na jeho místo nastoupil na základě výběrového řízení nový vedoucí úředník na dobu určitou po dobu výkonu funkce starosty. Lze změnit pracovní poměr zastupujícího vedoucího odboru z doby určité na dobu neurčitou bez výběrového řízení pokračováním v konání práce s vědomím zaměstnavatele? Odstupující starosta nemá zájem nastoupit zpět na pozici vedoucího odboru.
Obec je předsedou společenství vlastníků jednotek. Může tuto funkci vykonávat zaměstnanec, a to vedoucí odboru obecního úřadu? Kdo udělí pověření? Ručí předseda společenství vlastníků svým majetkem?
Může být vedoucí finančního odboru na obecním úřadu současně i členem zastupitelstva obce?
Může kandidovat do obecního zastupitelstva vedoucí odboru příslušného krajského úřadu?
Otázka slučitelnosti funkce člena zastupitelstva obce je upravena především v zákoně o volbách do zastupitelstev obcí, podle kterého funkce člena zastupitelstva obce, je neslučitelná s funkcí vykonávanou zaměstnancem zařazeným do pověřeného obecního úřadu nebo krajského nebo finančního úřadu. Funkce člena zastupitelstva obce je neslučitelná pouze za podmínky, že zaměstnanec vykonává přímo státní správu vztahující se k územní působnosti příslušné obce.
Jelikož vedoucí odboru příslušného krajského úřadu obci zcela určitě splňuje výše uvedenou podmínku (domníváme se, že s ohledem na pozici na daného odboru půjde o státní správu týkající se konkrétní obce), byla by jeho funkce zastupitele s činností na krajském úřadě neslučitelná.
Kandidatuře to však nebrání.
Podle zákona o volbách do zastupitelstev obcí totiž platí, že v případě neslučitelnosti funkcí, která nastane dnem zvolení členem zastupitelstva obce, nevysloví příslušné zastupitelstvo zánik mandátu na ustavujícím zasedání, ale umožní takto zvolenému členu zastupitelstva obce, aby do 3 dnů po ustavujícím zasedání učinil právní úkon směřující ke skončení pracovního poměru. Pokud člen zastupitelstva obce nepředloží do 3 měsíců po ustavujícím zasedání příslušnému starostovi nebo primátorovi doklad o tom, že důvod neslučitelnosti funkcí pominul, vysloví zánik mandátu zastupitelstvo obce.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.