- 30 444/96-40, Uzavírání smluv o poskytnutí dotace soukromým zařízením
- 57/2015 Sb.m.s., Smlouva o správě nedoplatků mezi EU a Evropskou investiční bankou
- 56/2015 Sb.m.s., Smlouva o poskytnutí záruky mezi EU a Evrop. investiční bankou
Je usnesení zastupitelstva o poskytnutí dotace platné, pokud zastupitelé nebyli před hlasováním seznámeni s konkrétním účelem dotace?
Je porušením rozpočtové kázně, když obec uzavře smlouvu ještě před získáním dotace?
Který orgán obce rozhoduje o podání žádosti o poskytnutí úvěru?
Může obec poskytnout dotaci na opravu lávky, která není ve vlastnictví obce? Není takové jednání porušení péče řádného hospodáře?
V souladu s ustanovením § 2 odst. 2 zákona o obcích je povinností obce pečovat o všestranný rozvoj svého území a o potřeby svých občanů; při plnění svých úkolů má obec povinnost též chránit veřejný zájem.
V souladu s ustanovením § 38 odst. 1 zákona o obcích dále platí, že obec je povinna nakládat se svým majetkem účelně a hospodárně. Podle tohoto ustanovení je obec rovněž povinna pečovat o zachování a rozvoj svého majetku. Zákon ovšem výslovně uvádí, že porušením těchto povinností není takové nakládání s majetkem obce, které sleduje jiný důležitý zájem obce, který je řádně odůvodněn. Tímto důležitým zájmem může mj. být i právě širokou veřejností užívaná lávka.
Vhodným institutem pro poskytnutí prostředků je právě smlouva o poskytnutí dotace, neboť tato smlouva má veřejnoprávní charakter. Veřejnoprávní smlouvou se zakládají práva a povinnosti v oblasti veřejného práva. Příjemci dotace vzniká uzavřením veřejnoprávní smlouvy právo na vyplacení dotace a povinnost užít dotaci na stanovený účel, podat vyúčtování a podrobit se kontrole a případným sankcím. Poskytovateli (tj. obci) vzniká naopak povinnost dotaci vyplatit a právo následně příjemce kontrolovat a případně ukládat sankce a odvody. Pokud vznikne z veřejnoprávní smlouvy spor, řeší jej dle ustanovení v případě poskytovatele-obce krajský úřad.
Pokud tedy ve Vašem případě shledáte, že poskytnutí dotace na opravu cizího majetku je vyváženo dostatečnou faktickou protihodnotou pro Vaši obec, lze k takovému kroku samozřejmě přistoupit. Jsou-li tedy dostatečné důvody k investování do cizího majetku, lze takovou transakci teoreticky učinit, nicméně v takovém případě je důležité, aby takový krok byl z pohledu obce a jejích potřeb racionální a s ohledem na okolnosti přesvědčivě odůvodnitelný.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.
Poskytovatel dotace naší obci požaduje průkazným způsobem v našem účetnictví oddělovat náklady a výnosy vzniklé v souvislosti s poskytnutou dotací od všech ostatních nákladů a výnosů. Je jedinou možností, jak toto splnit, členění nákladů a výnosů prostřednictvím analytických účtů?
Člen zastupitelstva žádá o poskytnutí finančního daru na pořádání kulturní akce. Obec by mu ráda vyhověla. Jak může obec postupovat?
Může se obec zavázat ve smlouvě k mlčenlivosti o jejím obsahu?
Místní sportovní oddíl žádá obec o příspěvek na sportovní činnost mládeže. Může obec tento příspěvek poskytnout?
Poskytuje-li obec dar neziskové organizaci v souvislosti s děním na Ukrajině, je nezbytné uzavírat písemnou smlouvu?
Zákon až na výjimky takovou podmínku nestanovuje. Ačkoliv obecně doporučujeme poskytnutí darů řešit písemnými smlouvami, s ohledem na okolnosti (nepůjde-li objektivně o nestandardně vysoké částky) nepovažujeme uzavření písemné smlouvy za nezbytné. Výjimku by představovala situace, kdy by darem byla věc zapsaná do veřejného seznamu (např. katastru nemovitostí) nebo případ, kdy by měl být předmět daru odevzdán až později po projevu vůle dárce věc darovat a obdarovaného věc přijmout.
Upozorňujeme, že bude-li převyšovat dar jedná osobě v jednom kalendářním roce 100 000 Kč, musí o poskytnutí daru rozhodnout zastupitelstvo. Totéž platí i v případě poskytnutí věcných darů ve stejné hodnotě.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.