- ZP11/99, poskytnutí finančních prostředků z programu EU ISPA (odpady)
- ZP20/99, o poskytnutí finančních prostředků v rámci programu ispa
- 284/2011 Sb., o použití finančních prostředků Státního fondu rozvoje bydlení
- ZD27/2017, poskytnutí finančních prostředků za atestační zkoušky
- 215/2002 Sb., o dluhopisovém programu ke krytí výplaty náhrad z fondu záložen
Provádění kontroly hospodaření s majetkem a finančními prostředky obce finančním výborem se účastní účetní a někdy tajemník obecního úřadu. Je nutno jim dávat k vyjádření zápis, který vyhotovuje předseda finančního výboru, i když nebyly zjištěny žádné nedostatky?
Je možné v souvislosti s válkou na Ukrajině poskytovat dary, nebo je nezbytné finanční příspěvky poskytovat jako dotace?
Zákon neomezuje (kromě schvalování zastupitelstvem od určité výše) poskytování finančních příspěvků v tom, zda má jít o dary či dotace. Lze se setkat s názory, že obce by měly upřednostňovat formu dotace, avšak zákon takový požadavek výslovně nestanovuje, tudíž poskytování darů není vyloučeno.
Je-li finanční příspěvek poskytován neziskovým organizacím, je dle našeho názoru forma daru, která je z povahy věci méně administrativně náročná, vhodnější – již z podstaty fungování neziskové organizace plyne účel, na jaký budou prostředky využity. Totéž podle našeho názoru platí i v případě poskytování příspěvku fyzickým osobám v této souvislosti.
Pokud má obec v případě poskytování finančních prostředků zájem kontrolovat, jakým způsobem budou finanční prostředky konkrétně využity, lze využít formu dotace, kdy zákon mj. stanovuje povinnost vyúčtování dotace. Nelze však ani vyloučit uzavření darovací smlouvy, kde obec jako dárce ve smlouvě stanoví účel, ke kterému mají být poskytnuté peníze použity a způsob, jak bude uvedené kontrolováno.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.