Co se stane, pokud 5 měsíců před komunálními volbami jeden ze zastupitelů odstěhuje a odhlásí si trvalý pobyt? V současné době je naše zastupitelstvo 5 členné, můžeme pokračovat do voleb jako 4 členné zastupitelstvo?
Poklesem počtů členů zastupitelstva v naší obci došlo k zániku rady obce a některé činnosti přešly na starostu a některé na zastupitelstvo. Jakým způsobem máme psát doložku schválení smluv a jiných dokumentů pro evidenci těchto usnesení?
Kdy zaniká funkční období členů výborů? Pokud klesne počet zastupitelů tak, že nejsou schopni naplnit minimum a jsou jim omezeny pravomoci, týká se to i výborů? Jaké jsou úkoly zastupitelstva, které nemá požadovaný počet členů, dokud není zvoleno nové?
Jaký je postup v případě nečinnosti ze strany zvoleného zastupitele, konkrétně v případě neúčasti na zasedání zastupitelstvech a s tím související nesložení slibu? Jaký je minimální počet pro usnášeníschopnost zastupitelstva?
Jak má být postupováno v případě, pokud obec má 15 členů zastupitelstva obce a má volit 5 člennou radu obce, avšak z důvodu rezignací na mandát člena zastupitelstva obce dojde k poklesu členů zastupitelstva obce. Jak se v těchto případech postupuje? Bude se rada obce volit?
Může být počet členů zastupitelstva sudý?
Je nutné vyhlásit nové komunální volby, pokud odstoupí někteří zvolení zastupitelé a jejich posty nebudou doplněny náhradníky? Nebo se mohou chybějící zastupitelé doplnit do počtu ze stran, ze kterých vzešli zvolení zastupitelé, kteří neodstoupili?
K jakému dni je důležitý údaj o počtu obyvatel hlášených v obci pro stanovení výše odměn zastupitelů? Mění se odměny každý rok dle aktuálního počtu obyvatel?
Platí, že se při určení výše odměny člena zastupitelstva obce vychází z počtu obyvatel obce, kteří byli hlášeni v obci k trvalému pobytu k 1. lednu kalendářního roku, ve kterém se konaly volby do zastupitelstva obce.
Avšak, změní-li se v průběhu volebního období zastupitelstva počet obyvatel obce o více než 20 % tak, že dojde ke změně zařazení obce ve velikostní kategorii obcí, náleží od 1. ledna tohoto kalendářního roku:
- uvolněnému členovi zastupitelstva odměna ve výši odpovídající (nové - nižší nebo vyšší) velikostní kategorii obce,
- neuvolněnému zastupiteli dosavadní odměna, pokud nepřesahuje maximální výši pro danou velikostní kategorii obce, jinak mu přísluší odměna v maximální výši.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.
Z jakých zdrojů se vychází pro stanovení počtu obyvatel obce pro účely odměňování členů zastupitelstva obce?
Zákon stanoví, že při určení výše odměny člena zastupitelstva obce se vychází z počtu obyvatel obce, kteří byli hlášeni v obci k trvalému pobytu k 1. lednu kalendářního roku, ve kterém se konaly volby do zastupitelstva obce. Po volbách v roce 2022 tedy bude rozhodující počet obyvatel obce k 1. 1. 2022.
Vyzkoušejte naši kalkulačku odměn.
Ustanovení § 73 odst. 5 zákona o obcích odkazuje v poznámce pod čarou na § 3 odst. 3 písm. g) zákona o evidenci obyvatel a § 158 odst. 8 písm. g) zákona o pobytu cizinců na území ČR.
Správa základních registrů poskytuje v mezích příslušného zákona službu umožňující hromadný výdej údajů z registru obyvatel a z agendového informačního systému evidence obyvatel. Pokud jde o zjišťování počtu cizinců s trvalým pobytem na území obce, lze vycházet z informačního systému cizinců, jehož provozovatelem a správcem je Policie ČR – Ředitelství služby cizinecké policie (prostřednictvím žádostí adresovaných na Policii ČR – Ředitelství služby cizinecké policie).
Potřebné uvedené údaje jsou rovněž dostupné na internetových stránkách Ministerstva vnitra, v sekci Informační servis – Statistiky (viz https://www.mvcr.cz/clanek/statistiky-pocty-obyvatel-v-obcich.aspx), na nichž jsou každoročně zveřejňovány informativní počty občanů ČR a cizinců v jednotlivých obcích k 1. lednu příslušného kalendářního rodu.
Nemělo by být vycházeno z údajů o počtu obyvatel obcí, které zveřejňuje Český statistický úřad, neboť tyto údaje nemají vazbu na základní registry a zahrnují mj. také cizince s vízy nad 90 dnů, cizince s přiznaným azylem, občany zemí EU s přechodným pobytem na území ČR a občany třetích zemí s dlouhodobým pobytem. V případě cizinců je tedy třeba, aby měli trvalý pobyt, nikoliv pouze přechodný.
Dodáváme, že zákonem o obcích je pamatováno i na situaci, pokud v průběhu volebního období dojde k výrazné změně počtu obyvatel obce (srov. § 73 odst. 6).
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.