- 180/2009 Sb., kategorie obcí podle počtu obyvatel a základní ceny za plochy bytů
- 333/2006 Sb., kategorie obcí podle počtu obyvatel a základní ceny za plochy bytů
- 151/2007 Sb., kategorie obcí podle počtu obyvatel a základní ceny za plochy bytů
- 214/2008 Sb., kategorie obcí podle počtu obyvatel a základní ceny za plochy bytů
Z jakých zdrojů se vychází pro stanovení počtu obyvatel obce pro účely odměňování členů zastupitelstva obce?
Zákon stanoví, že při určení výše odměny člena zastupitelstva obce se vychází z počtu obyvatel obce, kteří byli hlášeni v obci k trvalému pobytu k 1. lednu kalendářního roku, ve kterém se konaly volby do zastupitelstva obce. Po volbách v roce 2022 tedy bude rozhodující počet obyvatel obce k 1. 1. 2022.
Vyzkoušejte naši kalkulačku odměn.
Ustanovení § 73 odst. 5 zákona o obcích odkazuje v poznámce pod čarou na § 3 odst. 3 písm. g) zákona o evidenci obyvatel a § 158 odst. 8 písm. g) zákona o pobytu cizinců na území ČR.
Správa základních registrů poskytuje v mezích příslušného zákona službu umožňující hromadný výdej údajů z registru obyvatel a z agendového informačního systému evidence obyvatel. Pokud jde o zjišťování počtu cizinců s trvalým pobytem na území obce, lze vycházet z informačního systému cizinců, jehož provozovatelem a správcem je Policie ČR – Ředitelství služby cizinecké policie (prostřednictvím žádostí adresovaných na Policii ČR – Ředitelství služby cizinecké policie).
Potřebné uvedené údaje jsou rovněž dostupné na internetových stránkách Ministerstva vnitra, v sekci Informační servis – Statistiky (viz https://www.mvcr.cz/clanek/statistiky-pocty-obyvatel-v-obcich.aspx), na nichž jsou každoročně zveřejňovány informativní počty občanů ČR a cizinců v jednotlivých obcích k 1. lednu příslušného kalendářního rodu.
Nemělo by být vycházeno z údajů o počtu obyvatel obcí, které zveřejňuje Český statistický úřad, neboť tyto údaje nemají vazbu na základní registry a zahrnují mj. také cizince s vízy nad 90 dnů, cizince s přiznaným azylem, občany zemí EU s přechodným pobytem na území ČR a občany třetích zemí s dlouhodobým pobytem. V případě cizinců je tedy třeba, aby měli trvalý pobyt, nikoliv pouze přechodný.
Dodáváme, že zákonem o obcích je pamatováno i na situaci, pokud v průběhu volebního období dojde k výrazné změně počtu obyvatel obce (srov. § 73 odst. 6).
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.
Ovlivňuje počet obyvatel obce její příjmy?
K jakému dni je důležitý údaj o počtu obyvatel hlášených v obci pro stanovení výše odměn zastupitelů? Mění se odměny každý rok dle aktuálního počtu obyvatel?
Platí, že se při určení výše odměny člena zastupitelstva obce vychází z počtu obyvatel obce, kteří byli hlášeni v obci k trvalému pobytu k 1. lednu kalendářního roku, ve kterém se konaly volby do zastupitelstva obce.
Avšak, změní-li se v průběhu volebního období zastupitelstva počet obyvatel obce o více než 20 % tak, že dojde ke změně zařazení obce ve velikostní kategorii obcí, náleží od 1. ledna tohoto kalendářního roku:
- uvolněnému členovi zastupitelstva odměna ve výši odpovídající (nové - nižší nebo vyšší) velikostní kategorii obce,
- neuvolněnému zastupiteli dosavadní odměna, pokud nepřesahuje maximální výši pro danou velikostní kategorii obce, jinak mu přísluší odměna v maximální výši.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.
Na ustavujícím zasedání zastupitelstva obce byl stávající starosta opětovně zvolen do funkce neuvolněného starosty s tím, že mu od tohoto dne byla schválena vyšší odměna, než tomu bylo doposud. Na jakou odměnu má v tento den nárok?
Jakým způsobem má obec u provozovatele uplatnit nárok na třídící slevu z poplatku za ukládání odpadů na skládku?
Které osoby mohou ovlivňovat výši daňových příjmů obce podle rozpočtového určení daní? Koho by měla obec motivovat k nastěhování nebo výkonu výdělečné činnosti?
Jaký je v současné době procesní postup pro založení kandidátky nezávislých anebo sdružení kandidátů nezávislých (jaký minimální počet podpisů pro podporu kandidátů bude zapotřebí, do kdy nejpozději musí být kandidátka složena a komu nejpozději musí být odevzdána k zaevidování apod.)?
Zákon o volbách do zastupitelstev obcí zmíněnou problematiku upravuje tak, že kandidující subjekty jsou tzv. volební strany, které jsou oprávněny do voleb kandidovat. Volební stranou mohou být registrované politické strany a politická hnutí, jejichž činnost nebyla pozastavena a jejich koalice, nezávislí kandidáti, sdružení nezávislých kandidátů nebo sdružení politických stran nebo politických hnutí a nezávislých kandidátů. Znamená to tedy, že je možné mimo jiné do voleb kandidovat jako nezávislý kandidát sám (1 kandidát = 1 kandidátní listina), nebo společně s dalšími nezávislými kandidáty (více nezávislých kandidátů = 1 kandidátní listina). Sdružení nezávislých kandidátů je neformálním uskupením, nikde neregistrovaným, utvořených jen pro volby, ve kterých kandiduje.
Na podporu kandidatury sdružení nezávislých kandidátů a stejně tak nezávislého kandidáta zákon vyžaduje podle předložení petice voličů. Kolik je třeba podpisů voličů, je stanoveno v příloze zákona. Potřebný počet podpisů voličů je stanoven ve vztahu k počtu obyvatel obce k 1. lednu toho roku, v němž se konají volby. Potřebný počet podpisů na peticích uveřejní registrační úřad na úřední desce nejpozději 85 dnů přede dnem voleb. Kandidátní listiny se podávají nejpozději do 16.00 hodin 66 dnů přede dnem voleb registračnímu úřadu, kterým je pro účely tohoto zákona obecní úřad v obcích, kde jsou zřízeny alespoň 2 odbory; pro ostatní obce je registračním úřadem pověřený obecní úřad.
Komplexní informace o volbách do zastupitelstev obcí naleznete na stránkách Poradny pro obce v sekci Komunální volby 2022.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.