- 11/1994 (ZA), Postup při přijímání, projednávání a vyřizování peticí
Zastupitelstvo obce se na ustavujícím zasedání obce usneslo, že funkce starosty bude vykonávána jako uvolněná. Na dalším veřejném zasedání zastupitelstva předala opozice zastupitelstvu petici, ve které žádá aby zastupitelstvo obce revokovalo své usnesení o uvolnění starosty. Jakým způsobem se musí zastupitelstvo s touto peticí vypořádat? Musí být postoj k petici schvalován na další veřejné schůzi?
Na jednání zastupitelstva byla obci předána ze strany občanů petice, jejímž obsahem je nesouhlas se studií revitalizace náměstí v obci. Jaký bude postup s odpovědí a projednáním této petice, musí být petice projednána na zastupitelstvu?
Musí obec reagovat na podanou petici, která se dle zákona o právu petičním podává státnímu orgánu?
Ano, obec musí na petici reagovat. Právo občanů obracet se s peticí na územní samosprávný celek pramení z Listiny základních práv a svobod. Platí, že v případě, kdy obec obdrží petici, jejíž obsah směřuje do oblasti samostatné působnosti, bude postupovat podle ustanovení § 16 odst. 2 písm. f) nebo g) zákona o obcích v závislosti na tom, zda je k vyřízení příslušné zastupitelstvo obce, rada obce nebo jiný orgán. Podrobnosti může obec upravit v pravidlech pro vyřizování petic a stížností. Pokud se podatel odvolává na zákon o právu petičním, v rámci principu dobré správy by ho obec měla do 30 dnů informovat, že petice bude vyřízena ve lhůtě dle zákona o obcích. V případě petice směřující do oblasti výkonu přenesené působnosti postupuje obec podle zákona o právu petičním a pravidel pro vyřizování petic a stížností vydaných radou obce. Petici je nutno posoudit a písemně na ni odpovědět do 30 dnů.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.
Zastupitelstvo obce rozhodlo o ukončení nájmu obecního pozemku. Toto ukončení bylo podpořeno peticí některými občany obce. Bývalý nájemce se nyní dožaduje zaslání kopie této petice s osobními údaji těchto občanů (bez uvedení, že tak jedná na základě zákona č. 106/1999 Sb.). Může obec tuto petici zaslat bývalému nájemci?
Jaký je v současné době procesní postup pro založení kandidátky nezávislých anebo sdružení kandidátů nezávislých (jaký minimální počet podpisů pro podporu kandidátů bude zapotřebí, do kdy nejpozději musí být kandidátka složena a komu nejpozději musí být odevzdána k zaevidování apod.)?
Zákon o volbách do zastupitelstev obcí zmíněnou problematiku upravuje tak, že kandidující subjekty jsou tzv. volební strany, které jsou oprávněny do voleb kandidovat. Volební stranou mohou být registrované politické strany a politická hnutí, jejichž činnost nebyla pozastavena a jejich koalice, nezávislí kandidáti, sdružení nezávislých kandidátů nebo sdružení politických stran nebo politických hnutí a nezávislých kandidátů. Znamená to tedy, že je možné mimo jiné do voleb kandidovat jako nezávislý kandidát sám (1 kandidát = 1 kandidátní listina), nebo společně s dalšími nezávislými kandidáty (více nezávislých kandidátů = 1 kandidátní listina). Sdružení nezávislých kandidátů je neformálním uskupením, nikde neregistrovaným, utvořených jen pro volby, ve kterých kandiduje.
Na podporu kandidatury sdružení nezávislých kandidátů a stejně tak nezávislého kandidáta zákon vyžaduje podle předložení petice voličů. Kolik je třeba podpisů voličů, je stanoveno v příloze zákona. Potřebný počet podpisů voličů je stanoven ve vztahu k počtu obyvatel obce k 1. lednu toho roku, v němž se konají volby. Potřebný počet podpisů na peticích uveřejní registrační úřad na úřední desce nejpozději 85 dnů přede dnem voleb. Kandidátní listiny se podávají nejpozději do 16.00 hodin 66 dnů přede dnem voleb registračnímu úřadu, kterým je pro účely tohoto zákona obecní úřad v obcích, kde jsou zřízeny alespoň 2 odbory; pro ostatní obce je registračním úřadem pověřený obecní úřad.
Komplexní informace o volbách do zastupitelstev obcí naleznete na stránkách Poradny pro obce v sekci Komunální volby 2022.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.