- 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich
- 251/2016 Sb., o některých přestupcích
- 183/2017 Sb., změny zákonů v souvislosti s přijetím zákonů o přestupcích
- 200/1990 Sb., o přestupcích
- 294/2010 Sb., ve věci návrhu na zrušení někt. ustanovení z. o soudech a soudcích
Stačí v případě, kdy se obec rozhodne zrušit komisi pro projednávání přestupků, vydat pokyn starosty o zrušení komise, ve kterém budou odvolaní členové a předseda? Musí obec zajistit jiný úřad, který bude tuto agendu provádět nebo to automaticky spadá na pověřený úřad obce?
Silniční správní úřad obce I. typu zahájil správní řízení o neoprávněném záboru veřejného prostranství - chodníku, který je součástí místní komunikace. Dle §40 odst. 4 zákona č. 13/1997 Sb. o pozemních komunikacích přestupky podle §42a a §42b projednává obec s rozšířenou působností. Jak má silniční správní úřad obce I. typu předat tento přestupek k projednání obci s rozšířenou působností? Případně má vůbec právo silniční správní úřad obce I. typu toto správní řízení zahájit?
Kdo stanovuje odměnu členům komise k projednávání přestupků?
Má zastupitel právo nahlížet do oznámení o přestupku spáchaného na území obce, kde jsou veškeré informace o napadených vč. lékařského nálezu?
Právo zastupitele na informace je stanoveno v § 82 zákona o obcích, ve znění pozdějších předpisů: „Člen zastupitelstva obce má při výkonu své funkce právo ... c) požadovat od zaměstnanců obce zařazených do obecního úřadu, jakož i od zaměstnanců právnických osob, které obec založila nebo zřídila, informace ve věcech, které souvisejí s výkonem jejich funkce; informace musí být poskytnuta nejpozději do 30 dnů." Rozhodující tedy je, jestli informace souvisí s výkonem funkce zastupitele. Podle našeho názoru oznámení o přestupku nikoliv. Přestupkové řízení je totiž výkonem přenesené působnosti (státní správy), nikoliv samosprávy. Kromě toho se jedná o „živé“ správní řízení, navíc řízení, kde je ukládán trest. Převáží zde tedy zásady neveřejnosti a mlčenlivosti správního řízení. Tím spíše, pokud materiály obsahují citlivé informace týkající se zdravotního stavu a osobních záležitostí lidí, stejně jako např. jméno oznamovatele přestupku. Tyto informace jsou zákonem chráněny a zastupiteli je lze zpřístupnit jen za zcela výjimečných okolností, pokud by prokázal, že je naléhavě potřebuje pro výkon své funkce.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.