- 689/2013 (VV), Kontroly výkonu přenesené působnosti územních samosprávných celků
- 70/2013 Sb., změna zákona o léčivech
- 330/2012 (VV), k výsledkům kontrol výkonu přenesené působnosti obcí, krajů, Prahy
- 6/2011 (VV), ke Zprávě o převodu správních agend vykonávaných obcemi
- 345/2000 Sb., o zvláštní odborné způsobilosti
Ovlivňuje výši odměn uvolněných členů zastupitelstva ve stejně velkých obcích různý rozsah výkonu přenesené působnosti (obce II. a III. typu, obce se stavebním úřadem, matričním úřadem)?
V § 110 zákona o obcích je uvedeno, že tajemník obecního úřadu zajišťuje výkon přenesené působnosti s výjimkou věcí, které jsou zákonem svěřeny radě obce nebo zvláštnímu orgánu obce. Jedná se tedy i o podepisování smluv o poskytnutí služeb nebo licenčních smluv, které se týkají činností obecního úřadu?
Který předpis upravuje, kolik dostávají obce na výkon přenesené působnosti? Do jaké míry si obce mohou na výkon přenesené působnosti najímat advokátní kanceláře (právní zastoupení)?
Odpovídá obec za škodu způsobenou nezákonným rozhodnutím v rámci vlastní samostatné působnosti i v rámci přenesené působnosti?
V případě, že obec způsobí škodu nezákonným rozhodnutím v rámci samostatné působnosti, pak za takto vzniklou škodu odpovídá obec. Pokud se tak stane v rámci přenesené působnosti, pak má povinnost poskytnout náhradu škody poškozenému stát, a to prostřednictvím příslušného ministerstva. Jestliže stát poškozenému náhradu škody poskytne, má právo následně uplatnit regresní náhradu vůči obci, která škodu nezákonným rozhodnutím způsobila.
Pokud se týká pojištění obecné odpovědnosti za škodu obce, je vhodné se ujistit, že tato pojistná smlouva zahrnuje nejen odpovědnost za škodu způsobenou v rámci samostatné působnosti, ale že zahrnuje i zmíněnou regresní povinnost vůči státu v případě nezákonného rozhodnutí v rámci přenesené působnosti.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.