- ZD76/2020, metodika pro příjemce dotace z dotačního programu Ministerstva zdravotnictví - rezidenční místa
- ZD42/2018, realizace projektů podpory specializačního vzdělávání v nelékařských oborech 2019
- ZD84/2023, pro příjemce dotace z dotačního programu REZIDENČNÍ MÍSTA na realizaci projektů vzdělávání
- ZD59/2022, výzva pro příjemce dotace z dotačního programu Ministerstva zdravotnictví - rezidenční místa
- ZD58/2022, metodika pro příjemce dotace z dotačního programu Ministerstva zdravotnictví - rezidenční místa
Musí se starosta při vyřizování žádosti o poskytnutí dotace spolkům řídit správním řádem? V jakém rozsahu?
Je obec povinna kontrolovat, zda obcí poskytnutá dotace byla příjemcem dotace použita v souladu se smlouvou o poskytnutí dotace?
Je možné pověřit finanční výbor kontrolou souladu využití dotace poskytnuté obcí s jejím účelem?
Musí být smlouva o poskytnutí programové finanční dotace z rozpočtu obce zveřejněna způsobem umožňujícím dálkový přístup v případě, že se jedná o dotaci poskytovanou fyzické osobě na stavební úpravy rodinného domu?
Podle ustanovení § 10d zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů platí, že poskytovatel dotace (tj. obec), je povinen zveřejnit veřejnoprávní smlouvu o poskytnutí dotace včetně jejich případných dodatků na své úřední desce způsobem umožňujícím dálkový přístup do 30 dnů ode dne uzavření smlouvy nebo jejího dodatku. Povinné je zveřejňovat takové dotační smlouvy, kdy výše poskytované dotace je vyšší než 50 000 Kč. Veřejnoprávní smlouva včetně dodatků musí být zveřejněna nejméně po dobu 3 let ode dne zveřejnění.
Z pohledu zákona a povinnosti zveřejňovat dotační smlouvy není tedy rozhodné, zda se jedná o programovou či individuální dotaci, rozhodná není rovněž osoba příjemce dotace a ani účel dotace. Jakmile je dotace vyšší než 50 000 Kč, je nutné ji v souladu s výše uvedeným uveřejnit.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.
Je možné v darovací smlouvě specifikovat, na co budou finanční prostředky daru použity a sjednat povinnost předložení vyúčtování poskytnutého finančního daru?
Je zákonný postup obce, pokud obec pro poskytování dotace nebo návratné finanční výpomoci v jednotlivém případě fyzickým nebo právnickým osobám, konkrétně např. zájmovým sportovním a kulturním spolkům, určí podmínku, že obec bude členem spolku, případně členem výboru spolku, aby byla zajištěna spolupráce mezi poskytovatelem a příjemcem dotace?
Zastupitelstvo v rámci rozpočtu schválilo poskytnutí účelové dotace pro fotbalový klub. Je nutné, aby rada schválila uzavření smlouvy mezi obcí a klubem o poskytnutí dotace?
Může obec poskytnout dotaci na opravu lávky, která není ve vlastnictví obce? Není takové jednání porušení péče řádného hospodáře?
V souladu s ustanovením § 2 odst. 2 zákona o obcích je povinností obce pečovat o všestranný rozvoj svého území a o potřeby svých občanů; při plnění svých úkolů má obec povinnost též chránit veřejný zájem.
V souladu s ustanovením § 38 odst. 1 zákona o obcích dále platí, že obec je povinna nakládat se svým majetkem účelně a hospodárně. Podle tohoto ustanovení je obec rovněž povinna pečovat o zachování a rozvoj svého majetku. Zákon ovšem výslovně uvádí, že porušením těchto povinností není takové nakládání s majetkem obce, které sleduje jiný důležitý zájem obce, který je řádně odůvodněn. Tímto důležitým zájmem může mj. být i právě širokou veřejností užívaná lávka.
Vhodným institutem pro poskytnutí prostředků je právě smlouva o poskytnutí dotace, neboť tato smlouva má veřejnoprávní charakter. Veřejnoprávní smlouvou se zakládají práva a povinnosti v oblasti veřejného práva. Příjemci dotace vzniká uzavřením veřejnoprávní smlouvy právo na vyplacení dotace a povinnost užít dotaci na stanovený účel, podat vyúčtování a podrobit se kontrole a případným sankcím. Poskytovateli (tj. obci) vzniká naopak povinnost dotaci vyplatit a právo následně příjemce kontrolovat a případně ukládat sankce a odvody. Pokud vznikne z veřejnoprávní smlouvy spor, řeší jej dle ustanovení v případě poskytovatele-obce krajský úřad.
Pokud tedy ve Vašem případě shledáte, že poskytnutí dotace na opravu cizího majetku je vyváženo dostatečnou faktickou protihodnotou pro Vaši obec, lze k takovému kroku samozřejmě přistoupit. Jsou-li tedy dostatečné důvody k investování do cizího majetku, lze takovou transakci teoreticky učinit, nicméně v takovém případě je důležité, aby takový krok byl z pohledu obce a jejích potřeb racionální a s ohledem na okolnosti přesvědčivě odůvodnitelný.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.