- 20/1987 Sb., o státní památkové péči
- 166/1999 Sb., veterinární zákon
- 79/2013 Sb., o pracovnělékařských službách a některých druzích posudkové péče
- 96/2004 Sb., o nelékařských zdravotnických povoláních
- 326/2004 Sb., o rostlinolékařské péči a o změně některých souvisejících zákonů
V obci byly vysazeny nové stromy, ovšem nebyla jim poskytnuta potřebná péče. Ačkoliv na to byl starosta upozorňován zastupitelstvem obce i veřejností, stromy uschly. Kdo je odpovědný za škodu? V obci není volena rada obce.
Je možné, aby se při čerpání ošetřovného rodiče v péči o dítě střídali?
Zastupitelstvo chce svým občanům poměrně rozdat flexi pasy v celkové výši 2.500.000,-Kč, aby si mohli přispět na dovolenou či zdravotní pomůcky, jelikož je v obci zhoršené životní prostředí. Jak je to s formulací „s péčí řádného hospodáře“, může o této věci rozhodnout zastupitelstvo obce a tyto finanční prostředky uvolnit? Jaké se uzavřou smlouvy s občany, jakým způsobem zastupitelstvo rozhodne?
Má uvolněný starosta nárok na omluvení své nepřítomnosti v práci po dobu ošetřování jiného člena domácnosti? Jedná se o péči o manželku žijící ve společné domácnosti. V případě, že nárok má, kolik dnů může být v práci nepřítomen?
Může obec poskytnout dotaci na opravu lávky, která není ve vlastnictví obce? Není takové jednání porušení péče řádného hospodáře?
V souladu s ustanovením § 2 odst. 2 zákona o obcích je povinností obce pečovat o všestranný rozvoj svého území a o potřeby svých občanů; při plnění svých úkolů má obec povinnost též chránit veřejný zájem.
V souladu s ustanovením § 38 odst. 1 zákona o obcích dále platí, že obec je povinna nakládat se svým majetkem účelně a hospodárně. Podle tohoto ustanovení je obec rovněž povinna pečovat o zachování a rozvoj svého majetku. Zákon ovšem výslovně uvádí, že porušením těchto povinností není takové nakládání s majetkem obce, které sleduje jiný důležitý zájem obce, který je řádně odůvodněn. Tímto důležitým zájmem může mj. být i právě širokou veřejností užívaná lávka.
Vhodným institutem pro poskytnutí prostředků je právě smlouva o poskytnutí dotace, neboť tato smlouva má veřejnoprávní charakter. Veřejnoprávní smlouvou se zakládají práva a povinnosti v oblasti veřejného práva. Příjemci dotace vzniká uzavřením veřejnoprávní smlouvy právo na vyplacení dotace a povinnost užít dotaci na stanovený účel, podat vyúčtování a podrobit se kontrole a případným sankcím. Poskytovateli (tj. obci) vzniká naopak povinnost dotaci vyplatit a právo následně příjemce kontrolovat a případně ukládat sankce a odvody. Pokud vznikne z veřejnoprávní smlouvy spor, řeší jej dle ustanovení v případě poskytovatele-obce krajský úřad.
Pokud tedy ve Vašem případě shledáte, že poskytnutí dotace na opravu cizího majetku je vyváženo dostatečnou faktickou protihodnotou pro Vaši obec, lze k takovému kroku samozřejmě přistoupit. Jsou-li tedy dostatečné důvody k investování do cizího majetku, lze takovou transakci teoreticky učinit, nicméně v takovém případě je důležité, aby takový krok byl z pohledu obce a jejích potřeb racionální a s ohledem na okolnosti přesvědčivě odůvodnitelný.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.