- 414/2013 Sb., o vodoprávní evidenci
- 28/2010 (TV), analýza trhu č. A/4/05.2010-6, trh. č. 4
- 103/2005 (TV), , kterým se stanoví rozsah vyúčtování ceny podle druhu služby
- 104/2005 (TV), , kterým se stanoví rozsah položkového vyúčtování ceny
- 2/2010 (KR), Návštěvní řád Krkonošského národního parku
Kdy je nutné zahájit práce na opatření obecné povahy, kterým se stanoví místní koeficient pro konkrétně vymezené nemovitosti, máme-li v úmyslu tento koeficient zavést pro příští zdaňovací období (resp. kalendářní rok)?
Zákon o dani z nemovitých věcí stanoví, že stejnopis opatření obecné povahy je nutné elektronicky zaslat správci daně do 30. 6. kalendářního roku bezprostředně předcházejícího zdaňovacímu období.
Proces přijetí opatření obecné povahy je pak procesem časově náročným. Obecně se uvádí, že proces přijetí opatření obecné povahy, kterým se stanoví místní koeficient, by měl v průměru trvat 80 dní. Tato doba je přitom tvořena jak zákonnými minimálními lhůtami (jež není možné zkrátit), tak individuálními časovými úseky, které se budou odvíjet od konkrétní situace a personálního obsazení jednotlivé obce (například čas věnovaný vypořádání námitek a připomínek), nelze tedy vyloučit, že dojde i k podstatnému prodloužení doby celého procesu.
Má-li tedy například dojít ke stanovení místního koeficientu pro konkrétně vymezené nemovitosti pro zdaňovací období roku 2025, lze důrazně doporučit, aby obec se zahájením procesu vydání opatření obecné povahy neotálela. Obec by tedy měla co nejdříve svolat zasedání zastupitelstva obce, na kterém bude zastupitelstvo schvalovat návrh opatření obecné povahy, kterým se stanoví místní koeficient. Jeví se přitom vhodným, aby toto zasedání zastupitelstva proběhlo v prvních dnech měsíce dubna, ne-li dříve.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.
Obec má stanoven místní koeficient daně z nemovitosti na základě obecně závazné vyhlášky. Místní koeficient má na všechny nemovitosti stejný. Musíme vydat opatření obecné povahy na zdaňovací období 2025, když obec nechce měnit výši koeficientu ani rozsah?
Podle zákona o dani z nemovitých věcí platí, že obec je povinna elektronicky zaslat stejnopis opatření obecné povahy správci daně nejpozději do 30. června kalendářního roku bezprostředně předcházejícího zdaňovacímu období. Znamená to, že do tohoto data musí správce daně stejnopis opatření obecné povahy obdržet?
Nikoliv. Zákon o dani z nemovitých věcí v předmětném ustanovení užívá termínu „zaslat“, z jehož užití lze dovozovat, že tato povinnost bude splněna i v případě, kdy obec do uvedeného data stejnopis opatření obecné povahy správci daně toliko odešle. Odešle-li obec do 30. června elektronicky stejnopis opatření obecné povahy správci daně, bude lhůta pro splnění povinnosti zachována.
Dle sdělení FÚ přitom v roce 2024, kdy 30. červen připadá na neděli, postačí, obdrží-li jej správce daně 1. července.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.
Jak má obec postupovat v případě, že na svém území nemá mateřskou školu a vzhledem k neochotě okolních obcí se nedaří zajistit místa v jejich mateřských školách?
Který úřad je příslušný ke klasifikaci-pojmenování součástí a příslušenství silnice? Správce komunikace původně měl na všech podchodech pod silnicí II. třídy dopravní značení - nosnost na mostcích. Značky před lety odstranili a nyní nám tvrdí, že některé mostky jsou propustky a na ně není třeba vyhotovit znalecký posudek – revizní zprávu.
Jaký orgán obce má schválit návrh opatření obecné povahy, kterým se stanoví místní koeficient pro konkrétně vymezené nemovitosti?
Zákon o dani z nemovitých věcí od 1. 1. 2025 stanoví, že místní koeficient ve výši od 0,5 do 5,0, a to s přesností nejvýše na jedno desetinné místo, může obec stanovit opatřením obecné povahy vydaným zastupitelstvem obce v případě místního koeficientu pro vymezené nemovité věci. Vydání opatření obecné povahy (stanovující místní koeficient) je tedy zákonem svěřeno zastupitelstvu obce. Je-li přitom zastupitelstvu obce svěřeno vydání „finálního“ opatření obecné povahy, je nutné dovodit, že zastupitelstvo obce bude rovněž schvalovat návrh opatření obecné povahy, neboť ono „finální“ opatření obecné povahy obsahově přímo vychází ze schváleného návrhu, přičemž na rozdíl od návrhu je v něm doplněno vypořádání podaných připomínek a námitek.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.
Má obec možnost zakázat průjezd přes krajskou silnici na svém zastavěném území, když jediná objízdná trasa vede přes placenou dálnici?
Obec má obecně závaznou vyhláškou stanoven místní koeficient pro konkrétně vymezené nemovitosti na území obce. Musí obec v letošním roce s ohledem na přijatý konsolidační balíček provést nějakou změnu, aby tento místní koeficient zůstal v platnosti i v následujícím roce (resp. zdaňovacím období)?
Ano, musí. Od 1. 1. 2025 nabývá účinnosti novelizační ustanovení, které významným způsobem mění institut místního koeficientu. Za jednu z nejvýznamnějších změn lze přitom považovat, že od tohoto okamžiku je možné místní koeficient pro konkrétně vymezené nemovité věci na území obce stanovit pouze prostřednictvím opatření obecné povahy. Od 1. 1. 2025 tedy bude taková obecně závazná vyhláška v rozporu s právní úpravou, pročež nebude možné v ní obsažený místní koeficient pro konkrétně vymezené nemovitosti aplikovat.
K tomu lze upozornit, že zákon o dani z nemovitých věcí stanoví, že stejnopis opatření obecné povahy je nutné elektronicky zaslat správci daně do 30. 6. kalendářního roku bezprostředně předcházejícího zdaňovacímu období. Má-li tedy dojít ke stanovení místního koeficientu pro konkrétně vymezené nemovitosti již pro zdaňovací období roku 2025, je nutné, aby obec toto opatření obecné povahy přijala a jeho stejnopis elektronicky zaslala správci daně do 30. 6. 2024.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.