Kdo uzavírá s ředitelem školy dohodu o odpovědnosti k ochraně hodnot svěřených k vyúčtování?
Má zastupitel právo na informace týkající se pracovní doby ředitele základní školy, jejímž zřizovatelem je obec?
Je podle zákona o střetu zájmů ředitel základní školy (příspěvkové organizace) veřejným funkcionářem?
Rada obce jmenovala členy komise pro výběr ředitele základní školy v souladu s vyhláškou č. 54/2005 Sb., o náležitostech konkursního řízení a konkursních komisích. Poté byla rada odvolána a ustanovena nová. Ta odvolala stávající komisi a následně schválila novou. Schválila ale pouze tři nové členy. Navíc nebyl dodržen zákonný termín na svolání komise a to nejen na první jednání, ale především druhé, kdy se ředitel základní školy vybíral. Byla tato komise oprávněna vybrat ředitele?
Lze prodloužit funkci ředitele školy na kratší než šestiletou zákonnou dobu?
Při registraci nové příspěvkové organizace mateřské školy do rejstříku škol požadují napřed výběrové řízení na ředitele. Je po právní stránce správné vyhlašovat výběrové řízení na ředitele mateřské školy ještě před jejím zaregistrování do rejstříku škol a tím zajištěným financováním této mateřské školy?
Může obec coby zřizovatel školy považovat vyhlášení stávky a následné uzavření školy z tohoto důvodu za porušení povinností ředitele školy?
Obec je zřizovatelem základní školy, na které dochází k šikaně mezi žáky. Na zasedání zastupitelstva obce byla šikana projednána na základě materiálů obsahujících citlivé a důvěrné informace o žácích školy. Může zastupitelstvo takovým způsobem zasahovat do záležitostí školy?
Pokud v obci není základní škola a děti s trvalým pobytem v této obci dojíždí do základní školy mimo obec, je tato obec povinna uzavřít se zřizovatelem základní školy smlouvu o spádové škole? Kolik by činila úplata za takovou smlouvu v souvislosti s náklady na žáka? Budou pak muset děti docházet do spádové školy, nebo budou mít možnost si základní školu vybrat?
Obce mají povinnost buď zřídit základní školu, nebo zařídit plnění povinné školní docházky v základní škole zřizované jinou obcí nebo svazkem obcí. V případě, že by se více obcí dohodlo na vytvoření společného školského obvodu zařízení, které zřídí jedna z těchto obcí, nebo v případě, kdy je škola zřízená svazkem obcí, mají dotčené obce povinnost stanovit obecně závaznou vyhláškou příslušnou část školského obvodu spádové školy (§ 178 odst. 1 až 3 školského zákona).
Úhrady obcím, v jimiž zřízených školách se vzdělávají žáci z okolních obcí, jsou řešeny rozpočtovým určením daní (konkrétně ustanovení § 4 odst. 2 zákona o rozpočtovém určení daní), takže není povinnost sousední obci hradit tzv. neinvestiční výdaje na žáka, jako tomu bylo dřív.
Dle § 36 odst. 5 školského zákona mají zákonní zástupci dítěte ze zákona možnost mu zvolit jinou než spádovou školu. Přednostně tam ale budou přijímání spádoví žáci.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.