O jaké finanční operace může zastupitel obce požádat k nahlédnutí? Mám nárok na informaci, jaké odměny měli zastupitelé v minulém volebním období, kolik peněz se vydalo na brigády a jaké další výdaje obec měla?
Může člen komise, výboru nebo zvláštního orgánu obce, který není členem zastupitelstva, odmítnout odměnu za výkon funkce v těchto orgánech?
Může dlouhodobě uvolněný člen zastupitelstva (resp. náměstek primátora) vykonávat částečný pracovní úvazek u svého zaměstnavatele?
Má nárok uvolněný starosta po uplynutí svého mandátu na odchodné v případě, že bude v novém volebním období zastávat funkci neuvolněného místostarosty?
Může být odměna členů různých výborů či komisí různá? Lze vzít při stanovování odměny v potaz, jak často se výbor či komise schází a jaká je na tato jednání docházka jejich jednotlivých členů?
Může se neuvolněný starosta, jenž dosud nepobíral za výkon funkce odměnu, vzdát odměny, která mu náleží ze zákona nebo její části?
Dochází od 1. 1. 2024 ke změně minimální výše odměny neuvolněného starosty?
Pokud zastupitelstvo obce vydá rozhodnutí, na základě něhož dojde ke vzniku škody soukromým osobám, je za to jednotlivý zastupitel odpovědný v rámci regrese? Je možné se nějak vyvinit? Je zastupitel odpovědný i přesto, že na jednání nehlasoval, ale poté podepsal dodatek ke smlouvě s výše uvedeným závěrem?
Z jakých zdrojů se vychází pro stanovení počtu obyvatel obce pro účely odměňování členů zastupitelstva obce?
Zákon stanoví, že při určení výše odměny člena zastupitelstva obce se vychází z počtu obyvatel obce, kteří byli hlášeni v obci k trvalému pobytu k 1. lednu kalendářního roku, ve kterém se konaly volby do zastupitelstva obce. Po volbách v roce 2022 tedy bude rozhodující počet obyvatel obce k 1. 1. 2022.
Vyzkoušejte naši kalkulačku odměn.
Ustanovení § 73 odst. 5 zákona o obcích odkazuje v poznámce pod čarou na § 3 odst. 3 písm. g) zákona o evidenci obyvatel a § 158 odst. 8 písm. g) zákona o pobytu cizinců na území ČR.
Správa základních registrů poskytuje v mezích příslušného zákona službu umožňující hromadný výdej údajů z registru obyvatel a z agendového informačního systému evidence obyvatel. Pokud jde o zjišťování počtu cizinců s trvalým pobytem na území obce, lze vycházet z informačního systému cizinců, jehož provozovatelem a správcem je Policie ČR – Ředitelství služby cizinecké policie (prostřednictvím žádostí adresovaných na Policii ČR – Ředitelství služby cizinecké policie).
Potřebné uvedené údaje jsou rovněž dostupné na internetových stránkách Ministerstva vnitra, v sekci Informační servis – Statistiky (viz https://www.mvcr.cz/clanek/statistiky-pocty-obyvatel-v-obcich.aspx), na nichž jsou každoročně zveřejňovány informativní počty občanů ČR a cizinců v jednotlivých obcích k 1. lednu příslušného kalendářního rodu.
Nemělo by být vycházeno z údajů o počtu obyvatel obcí, které zveřejňuje Český statistický úřad, neboť tyto údaje nemají vazbu na základní registry a zahrnují mj. také cizince s vízy nad 90 dnů, cizince s přiznaným azylem, občany zemí EU s přechodným pobytem na území ČR a občany třetích zemí s dlouhodobým pobytem. V případě cizinců je tedy třeba, aby měli trvalý pobyt, nikoliv pouze přechodný.
Dodáváme, že zákonem o obcích je pamatováno i na situaci, pokud v průběhu volebního období dojde k výrazné změně počtu obyvatel obce (srov. § 73 odst. 6).
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.