Pokud by zaměstnanec obce byl zvolen uvolněným starostou/místostarostou obce, je obec povinna ho po skončení volebního období zaměstnat? A to na stejnou práci před uvolněním do funkce? Je povinna ho zaměstnat i v případě, že by došlo k jeho odvolání z funkce během čtyřletého funkčního období?
Neuvolněný starosta vykonává pracovní poměr na směnný provoz, přičemž z tohoto důvodu nemůže plně vykonávat svou funkci starosty. Je možné, aby byl uvolněn z pracovního poměru bez refundace mzdy z důvodu šetření obce?
Může starosta pobírat odměnu v pozici jednatele s.r.o., ve které je obec jediným společníkem?
Má uvolněný starosta a místostarosta nárok na stravenky, které jsou hrazeny z rozpočtu obce?
Má starosta pracovní dobu?
Na ustavujícím zasedání zastupitelstva obce byl stávající starosta opětovně zvolen do funkce neuvolněného starosty s tím, že mu od tohoto dne byla schválena vyšší odměna, než tomu bylo doposud. Na jakou odměnu má v tento den nárok?
Uvolněný starosta vykonával funkci od 6. listopadu do 26. února následujícího roku, kdy podal rezignaci. Má nárok na odchodné?
Uvolněný starosta má nárok na odchodné, pokud mu ke dni vzdání se funkce náležela odměna. Ukončení výkonu funkce starosty v průběhu volebního období upravuje zákon o obcích v ustanovení § 77 odst. 2. Podle tohoto ustanovení platí, že neuvolněnému členovi zastupitelstva obce, který vykonává funkci starosty nebo místostarosty, a uvolněnému členovi zastupitelstva obce, kteří byli v průběhu funkčního období odvoláni nebo se vzdali funkce, poskytne obec odchodné, pokud jim ke dni odvolání nebo vzdání se funkce náležela odměna. K případům nevyplácení odměny v rozhodný den z důvodů uvedených v § 72 odst. 6 se nepřihlíží. To, že dané ustanovení upravuje odchodné neuvolněného starosty a starosta ve Vaší obci je uvolněný nemá na odchodné vliv, jelikož i tak se jedná o uvolněného člena zastupitelstva. O tom, kdo bude uvolněným, nebo neuvolněným členem zastupitelstva, rozhoduje na základě ustanovení § 84 odst. 2 písm. k) zákona o obcích, zastupitelstvo obce. Obecné právní postavení z hlediska mandátu uvolněného i neuvolněného člena zastupitelstva obce je z pohledu zákona o obcích stejné. Rozdíl spočívá v rozsahu výkonu funkce a v odlišném způsobu odměňování, s čímž také souvisí v případě uvolněných zastupitelů i vyšší finanční náročnost pro obec.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.