V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Výsledky vyhledávání nečinnost orgánu

Nalezeno 15688 právních předpisů:

  • 114/2013 Sb., Vyhláška o stanovení bližších podmínek posuzování zdravotní způsobilosti a rozsahu vyšetření žijícího nebo zemřelého dárce orgánů pro účely transplantací (vyhláška o zdravotní způsobilosti dárce orgánů pro účely transplantací)
  • 261/2024 Sb., Zákon o vnitrostátních orgánech v oblasti polovodičů a některých jimi vykonávaných činnostech
  • 353/2019 Sb., Zákon o výběru osob do řídících a dozorčích orgánů právnických osob s majetkovou účastí státu (nominační zákon)
  • 236/1995 Sb., Zákon o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců a poslanců Evropského parlamentu
  • 451/1991 Sb., Zákon, kterým se stanoví některé další předpoklady pro výkon některých funkcí ve státních orgánech a organizacích České a Slovenské Federativní Republiky, České republiky a Slovenské republiky

Nejste přihlášen, nemůžete si tak zobrazit obsah těchto ani dalších nalezených předpisů.

Bylo nalezeno 18 dotazů s odpovědí. Zobrazuji dotazy 11 až 18

Musí mít úředník souhlas obce, pokud chce vykonávat také jiné práce u jiného zaměstnavatele?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Jaké jsou možnosti obrany proti obtěžujícímu trestnímu oznámení, které je nepravdivé?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Je pro účastenství spolku podle zákona o ochraně přírody a krajiny relevantní obsah sbírky listin ve spolkovém rejstříku, pokud zde chybí zakladatelské právní jednání? Pokud nedošlo k transformaci občanského sdružení na spolek, je takový subjekt bez dalšího vyloučen z práva účastenství podle zákona o ochraně přírody a krajiny?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Jaké jsou možnosti obrany proti obtěžujícímu trestnímu oznámení, které je nepravdivé?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

U základní školy zřizované obcí je v budoucnu plánováno její zrušení. Ředitel odstoupil ze své funkce před rokem a v současné době vykonává činnosti ředitele zaměstnanec školy, který má zastupování ředitele upraveno v pracovní smlouvě. Ovšem nevede si příliš dobře a inspekční činnost příslušných státních orgánů konstatuje vážná pochybení. Jak tuto situaci řešit? Může obec pověřit řízením školy jiného zaměstnance?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Podle nového stavebního zákona byla podána žádost o vydání kolaudačního rozhodnutí, přičemž stavebník předložil odborný posudek autorizovaného inspektora. Máme podezření, že stavba byla realizována rozporně s povolením, avšak stavebník tvrdí, že musíme respektovat odborný posudek autorizovaného inspektora a závěrečnou kontrolní prohlídku stavby nerealizovat. Jak bychom měli postupovat? Musíme postupovat podle kontrolního řádu?

Závěrečná kontrolní prohlídka v rámci kolaudačního řízení je upravena v ustanovení § 234 zákona č. 283/2021 Sb., stavební zákon. Předně je vhodné reagovat na procesní režim, který bude v takovém případě aplikován.

Vzhledem k tomu, že jde o úkon v rámci správního řízení – kolaudačního řízení – a nejedná se o klasický postup spočívající v kontrole tak, jak je upravován v části deváté nového stavebního zákona, kontrolní řád se na závěrečnou kontrolní prohlídku nepoužije. Ačkoliv nový stavební zákon výslovně – tak, jak je to tomu v případě kontrolní prohlídky dle § 227 odst. 4 nového stavebního zákona – nevylučuje využití kontrolního řádu, vyplývá toto z povahy kolaudačního řízení.

Co se týče vázanosti stavebního úřadu odborným posudkem autorizovaného inspektora, dle § 234 odst. 2 nového stavebního zákona platí: „Je-li k žádosti o vydání kolaudačního rozhodnutí přiložen odborný posudek autorizovaného inspektora o ověření souladu skutečného provedení stavby s jejím povolením a její způsobilosti k užívání, stavební úřad může upustit od závěrečné kontrolní prohlídky.“

Již z textace nového stavebního zákona výslovně vyplývá, že stavební úřad může upustit od závěrečné kontrolní prohlídky. Není to ovšem povinností stavebního úřadu. Naopak stavebnímu úřadu ze základních zásad činností správních orgánů upravených v § 2 až § 8 zákona č. 500/2004 Sb., správního řádu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“), zejména pak z § 3 správního řádu, vyplývá povinnost zjistit stav věci, o němž nejsou důvodné pochybnosti, a to v rozsahu, který je nezbytný pro naplnění zásady legality.

Má-li stavební úřad pochybnosti o tom, že je splněna jedna ze základních podmínek pro vydání kolaudačního rozhodnutí (tj. to, zda je stavba realizována v souladu s povolením dle § 233 odst. 1 nového stavebního zákona), pak nejenže nemusí respektovat odborný posudek autorizovaného inspektora, nýbrž je povinen závěrečnou kontrolní prohlídku a další případné úkony za účelem zjištění skutečného stavu věci učinit. Což ostatně vyplývá i z § 234 odst. 1 nového stavebního zákona, kde je uvedeno, že stavební úřad provede závěrečnou kontrolní prohlídku dokončené stavby, je-li to nezbytné pro ověření skutečného provedení stavby.

Není tedy pravdou tvrzení stavebníka, že by stavební úřad byl bez dalšího povinen respektovat odborný posudek autorizovaného inspektora. Tomuto neodpovídá jak citovaná právní úprava, tak ani její výklad při reflexi základních zásad činnosti správních orgánů dle § 2 až 8 správního řádu.

Nový stavební zákon

Dotčená ustanovení právních předpisů

K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.

Správnost této odpovědi garantuje
Brož

JUDr. Jan Brož PhD.
advokát, KVB advokátní kancelář s.r.o.

Brož

Který orgán obce stanoví odpovědnost za určitou oblast činností ("náplň práce") neuvolněnému místostarostovi?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Jaké povinnosti mají orgány obce, která není obcí s rozšířenou působností, při povodni?

Orgány obce mají zajišťovat připravenost obce na povodeň a podílet se na provádění záchranných a likvidačních prací a na ochraně obyvatelstva, zejména:

  • organizují přípravu obce na mimořádné události,
  • podílí se na provádění záchranných a likvidačních prací s integrovaným záchranným systémem,
  • zajišťují varování, evakuaci a ukrytí osob před hrozícím nebezpečím,
  • hospodaří s materiálem civilní ochrany (civilní ochranou se rozumí souhrn činností a postupů věcně příslušných orgánů a dalších zainteresovaných orgánů, organizací, složek a obyvatelstva, prováděných s cílem minimalizace negativních dopadů na zdraví a životy lidí a jejich životní podmínky),
  • poskytují hasičskému záchrannému sboru kraje podklady a informace potřebné ke zpracování havarijního plánu kraje nebo vnějšího havarijního plánu,
  • podílí se na zajištění nouzového přežití obyvatel obce,
  • vedou evidenci a provádí kontrolu staveb civilní ochrany nebo staveb dotčených požadavky civilní ochrany v obci.

K plnění výše uvedených úkolů je obec oprávněna zřizovat zařízení civilní ochrany (tvoří jej zaměstnanci nebo jiné osoby na základě dohody a věcné prostředky).

Starosta obce při provádění záchranných a likvidačních prací:

  • zajišťuje varování osob nacházejících se na území obce před hrozícím nebezpečím,
  • organizuje v dohodě s velitelem zásahu nebo se starostou obce s rozšířenou působností evakuaci osob z ohroženého území obce,
  • organizuje činnost obce v podmínkách nouzového přežití obyvatel obce,
  • je oprávněn vyzvat právnické a fyzické osoby k poskytnutí osobní nebo věcné pomoci. Osobní pomocí se rozumí činnost nebo služba při provádění záchranných a likvidačních prací a při cvičení. Věcnou pomocí se poté rozumí poskytnutí věcných prostředků při provádění záchranných a likvidačních a při cvičení. Věcné prostředky jsou movité a nemovité věci ve vlastnictví obce, které lze využít při povodních.
Dotčená ustanovení právních předpisů

K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.

Seznam klíčových slov
Související vzdělávání
Další nalezené související vzdělávací kurzy
Správnost této odpovědi garantuje
Chmelík

JUDr. Václav Chmelík
advokát, KVB advokátní kancelář s.r.o.

Chmelík