- 527/1990 Sb., o vynálezech a zlepšovacích návrzích
- 207/2000 Sb., o ochraně průmyslových vzorů
- 116/2008 Sb., ve věci návrhu na zrušení některých ustanovení zákoníku práce
- 323/2013 Sb., formuláře na podávání návrhů na zápis do veřejného rejstříku
- 13/2014 Sb., o postupu při provádění pozemkových úprav a náležitostech návrhu pozemkových úprav
Jak má obec postupovat při prodeji pozemků, které se nacházejí v zahraničí – Slovenské republice? Může obec postupovat, jako by se jednalo o majetek v České republice?
Po výběrovém řízení v zákonné lhůtě starosta uzavřel smlouvu o dílo na dodávku vozidla za cca 6 milionů a tuto po 14 dnech nechal schválit v radě obce. Může být smlouva neplatná proto, že nebyla předem schválena v radě obce?
Dosavadní právní úprava odměňování zastupitelů pozbude platnosti 31. 12. 2023. Znamená to automaticky také zrušení všech dosavadních usnesení zastupitelstev o stanovení výše odměn neuvolněných členů zastupitelstva obce nebo je možné odměny podle těchto usnesení vyplácet i za období výkonu funkce od 1. 1.2024?
Obec v rozpočtu na loňský rok schválila částku 4 mil. Kč s DPH na realizaci projektu. Řádně proběhlo výběrové řízení a vysoutěžila se stavební společnost. Obec podepsala smlouvu o dílo a společnosti předala „staveniště“. Starosta v návrhu rozpočtu na letošní rok předkládá navýšení na tento projekt o 1 mil. Kč a požaduje od zastupitelstva obce schválení. Není to v rozporu se zákonem o zadávání veřejných zakázek?
Obec hodlá vystavět bytový dům. Vlastní pozemek, který developerské společnosti nabídne k prodeji. Je oslovení developerské společnosti v režimu veřejných zakázek, či nikoliv? Kdy je vhodné odprodat pozemek, hned nebo až po kolaudaci? Jak postupovat v případě záměru? Jak vybrat vhodnou nabídku?
Jak postupovat v případě, kdy chce obec jako pronajímatel bytu zvýšit nájemné?
Je nutné, aby zastupitelstvo obce schválilo jak odkup pozemku, tak i znění kupní smlouvy?
Kdy je nutné zahájit práce na opatření obecné povahy, kterým se stanoví místní koeficient pro konkrétně vymezené nemovitosti, máme-li v úmyslu tento koeficient zavést pro příští zdaňovací období (resp. kalendářní rok)?
Zákon o dani z nemovitých věcí stanoví, že stejnopis opatření obecné povahy je nutné elektronicky zaslat správci daně do 30. 6. kalendářního roku bezprostředně předcházejícího zdaňovacímu období.
Proces přijetí opatření obecné povahy je pak procesem časově náročným. Obecně se uvádí, že proces přijetí opatření obecné povahy, kterým se stanoví místní koeficient, by měl v průměru trvat 80 dní. Tato doba je přitom tvořena jak zákonnými minimálními lhůtami (jež není možné zkrátit), tak individuálními časovými úseky, které se budou odvíjet od konkrétní situace a personálního obsazení jednotlivé obce (například čas věnovaný vypořádání námitek a připomínek), nelze tedy vyloučit, že dojde i k podstatnému prodloužení doby celého procesu.
Má-li tedy například dojít ke stanovení místního koeficientu pro konkrétně vymezené nemovitosti pro zdaňovací období roku 2025, lze důrazně doporučit, aby obec se zahájením procesu vydání opatření obecné povahy neotálela. Obec by tedy měla co nejdříve svolat zasedání zastupitelstva obce, na kterém bude zastupitelstvo schvalovat návrh opatření obecné povahy, kterým se stanoví místní koeficient. Jeví se přitom vhodným, aby toto zasedání zastupitelstva proběhlo v prvních dnech měsíce dubna, ne-li dříve.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.