Musí být zvukový záznam (sloužící pro potřeby zapisovatele) ze zasedání rady a zastupitelstva obce uchováván? Může archivaci takového zvukového záznamu požadovat kontrolní výbor?
Obec nesouhlasí s výstavbou větrných elektráren na území obce. Soukromý investor, který vlastní i pozemky na výstavbu větrných elektráren tvrdí, že větrné elektrárny může postavit i bez souhlasu obce. Má obec možnost výstavbě nějak zabránit?
Neuvolněný zastupitel pro obec vykonává funkci stavebního technika (píše za obec vyjádření k došlým žádostem obyvatel a investorů, stanoviska, námitky, souhlasy, osobně jedná s úředníky na stavebních úřadech, kreslí projekty apod.) Může s ním obec sjednat nějakou formu úplaty za tuto činnost?
Má obec možnost zakázat průjezd přes krajskou silnici na svém zastavěném území, když jediná objízdná trasa vede přes placenou dálnici?
Z obce vede jediná cesta k přírodní památce, která není ve vlastnictví obce. Po dohodě s vlastníkem cesty rozhodl starosta o provedení čištění této cesty. Nedochází k porušení právních předpisů, když pracovníci obce pracují na cizím pozemku?
Kdy je nutné zahájit práce na opatření obecné povahy, kterým se stanoví místní koeficient pro konkrétně vymezené nemovitosti, máme-li v úmyslu tento koeficient zavést pro příští zdaňovací období (resp. kalendářní rok)?
Zákon o dani z nemovitých věcí stanoví, že stejnopis opatření obecné povahy je nutné elektronicky zaslat správci daně do 30. 6. kalendářního roku bezprostředně předcházejícího zdaňovacímu období.
Proces přijetí opatření obecné povahy je pak procesem časově náročným. Obecně se uvádí, že proces přijetí opatření obecné povahy, kterým se stanoví místní koeficient, by měl v průměru trvat 80 dní. Tato doba je přitom tvořena jak zákonnými minimálními lhůtami (jež není možné zkrátit), tak individuálními časovými úseky, které se budou odvíjet od konkrétní situace a personálního obsazení jednotlivé obce (například čas věnovaný vypořádání námitek a připomínek), nelze tedy vyloučit, že dojde i k podstatnému prodloužení doby celého procesu.
Má-li tedy například dojít ke stanovení místního koeficientu pro konkrétně vymezené nemovitosti pro zdaňovací období roku 2025, lze důrazně doporučit, aby obec se zahájením procesu vydání opatření obecné povahy neotálela. Obec by tedy měla co nejdříve svolat zasedání zastupitelstva obce, na kterém bude zastupitelstvo schvalovat návrh opatření obecné povahy, kterým se stanoví místní koeficient. Jeví se přitom vhodným, aby toto zasedání zastupitelstva proběhlo v prvních dnech měsíce dubna, ne-li dříve.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.