- UOHS02/2006, k převodu pozemků a budov za zvýhod. cenu z majetků krajů a obcí
- 1254/1947 Ú.l.I, o určení lázeňského majetku v obcích Darkově, Ráji a Karviné-Solci
- 2255/1948 Ú.l.I, o znárodnění přírodních léčivých zdrojů a lázeňského majetku
- 691/1949 Ú.l.II, o znárodnení prírodných liečivých zdrojov a kúpeľného majetku
- MP21/97, Státní finanční podpory na odstraňování povodňových škod
Obec provádí základní technické vybavení k pozemkům pro výstavbu rodinných domů. Práce tvoří výstavbu komunikací, kanalizace, vodovodu a plynofikace. Obec sama provozuje vodovod a kanalizaci - u faktur na tyto stavby bude přenesená daňová povinnost. Stavba plynofikace - po dokončení plynofikace bude zařazena do majetku obce a pak po připojení odběratelů prodána provozovateli distribuční soustavy. Lze nechat fakturu na výstavbu plynofikace vystavit v režimu přenesené daňové povinnosti?
Obec uzavřela v roce 1991 smlouvu o nájmu nebytových prostor dle zákona č. 116/1990 Sb., o nájmu a podnájmu nebytových prostor, v tehdy účinném znění, s právnickou osobou. Výše citovaný zákon byl zrušen, právnická osoba změnila název (pod stejným IČO) a žádá obec o uzavření dodatku k nájemní smlouvě podle zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Jakým způsobem tento dodatek projednat ve vztahu k nakládání s majetkem obce?
Pokud se pronajímá objekt (nemovitost) opakovaně, je nutné pokaždé zveřejnit záměr pronájmu, a to i když se pronajímá stejné osobě?
Jak postupovat, když občan obce nařkl všechny zastupitele obce ze střetu zájmu v situaci, kdy zastupitelstvo obce nevyhovělo jeho žádosti o koupi pozemku?
Musí obec zveřejňovat záměr i v případě, kdy chce věc nabýt do svého vlastnictví?
Obec chce pronajmout nově dostavenou sportovní halu k užívání spolkům a sportovním klubům. Je obec povinna zveřejnit záměr? Musí se obec v otázce ceny a podmínek chovat s péčí řádného hospodáře dle nejvyšší nabídky, nebo je toto pouze věcí zastupitelstva?
Může obec poskytnout dotaci na opravu lávky, která není ve vlastnictví obce? Není takové jednání porušení péče řádného hospodáře?
V souladu s ustanovením § 2 odst. 2 zákona o obcích je povinností obce pečovat o všestranný rozvoj svého území a o potřeby svých občanů; při plnění svých úkolů má obec povinnost též chránit veřejný zájem.
V souladu s ustanovením § 38 odst. 1 zákona o obcích dále platí, že obec je povinna nakládat se svým majetkem účelně a hospodárně. Podle tohoto ustanovení je obec rovněž povinna pečovat o zachování a rozvoj svého majetku. Zákon ovšem výslovně uvádí, že porušením těchto povinností není takové nakládání s majetkem obce, které sleduje jiný důležitý zájem obce, který je řádně odůvodněn. Tímto důležitým zájmem může mj. být i právě širokou veřejností užívaná lávka.
Vhodným institutem pro poskytnutí prostředků je právě smlouva o poskytnutí dotace, neboť tato smlouva má veřejnoprávní charakter. Veřejnoprávní smlouvou se zakládají práva a povinnosti v oblasti veřejného práva. Příjemci dotace vzniká uzavřením veřejnoprávní smlouvy právo na vyplacení dotace a povinnost užít dotaci na stanovený účel, podat vyúčtování a podrobit se kontrole a případným sankcím. Poskytovateli (tj. obci) vzniká naopak povinnost dotaci vyplatit a právo následně příjemce kontrolovat a případně ukládat sankce a odvody. Pokud vznikne z veřejnoprávní smlouvy spor, řeší jej dle ustanovení v případě poskytovatele-obce krajský úřad.
Pokud tedy ve Vašem případě shledáte, že poskytnutí dotace na opravu cizího majetku je vyváženo dostatečnou faktickou protihodnotou pro Vaši obec, lze k takovému kroku samozřejmě přistoupit. Jsou-li tedy dostatečné důvody k investování do cizího majetku, lze takovou transakci teoreticky učinit, nicméně v takovém případě je důležité, aby takový krok byl z pohledu obce a jejích potřeb racionální a s ohledem na okolnosti přesvědčivě odůvodnitelný.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.