- 320/2001 Sb., o finanční kontrole
- 255/2012 Sb., kontrolní řád
- 416/2004 Sb., prováděcí vyhláška k zákonu o finanční kontrole ve veřejné správě
- 252/2004 Sb., hygienické požadavky na pitnou a teplou vodu a četnost a rozsah kontroly pitné vody
- 228/2005 Sb., o kontrole obchodu s výrobky, jejichž držení se v ČR omezuje z bezpečnostních důvodů
Zastupitelstvo usnesením schválilo smlouvu o dílo na projektové práce včetně jejich popisu, cen a data plnění. Při kontrole bylo zjištěno, že starosta poslal pouze objednávku na schválené práce, avšak bez termínů předání objednaných prací. Tyto termíny uběhly před třemi měsíci. Jak postupovat proti projektantovi, když není uzavřena smlouva a nejsou tedy ujednány ani žádné pokuty či penále? Nedošlo k nějakému porušení starostou?
V obci byl vybudován nový vodovodní řád, jeho prostřednictvím je ke každému domu přivedena pitná voda. Některé domy ale odebírají vodu jak z řádu, tak i z obecní studny, ve které je ale voda pouze užitková. Někteří tito odběratelé však nechtějí povolit fyzickou kontrolu vodoměru, přičemž dochází k rozdílům mezi skutečně odebranou vodou a mezi výsledným stavem zjištěným z odečtů všech vodoměrů. Jak má obec v tomto případě postupovat?
Je možné poskytovat podkladové materiály pro jednání zastupitelstva města osobám, které zastupují sdělovací prostředky několik dnů před samotným zasedáním zastupitelstva?
Dokdy je obec povinna požádat krajský úřad o přezkoumání hospodaření nebo mu oznámit, že tento úkol zadala auditorovi?
Může obec poskytnout dotaci na opravu lávky, která není ve vlastnictví obce? Není takové jednání porušení péče řádného hospodáře?
V souladu s ustanovením § 2 odst. 2 zákona o obcích je povinností obce pečovat o všestranný rozvoj svého území a o potřeby svých občanů; při plnění svých úkolů má obec povinnost též chránit veřejný zájem.
V souladu s ustanovením § 38 odst. 1 zákona o obcích dále platí, že obec je povinna nakládat se svým majetkem účelně a hospodárně. Podle tohoto ustanovení je obec rovněž povinna pečovat o zachování a rozvoj svého majetku. Zákon ovšem výslovně uvádí, že porušením těchto povinností není takové nakládání s majetkem obce, které sleduje jiný důležitý zájem obce, který je řádně odůvodněn. Tímto důležitým zájmem může mj. být i právě širokou veřejností užívaná lávka.
Vhodným institutem pro poskytnutí prostředků je právě smlouva o poskytnutí dotace, neboť tato smlouva má veřejnoprávní charakter. Veřejnoprávní smlouvou se zakládají práva a povinnosti v oblasti veřejného práva. Příjemci dotace vzniká uzavřením veřejnoprávní smlouvy právo na vyplacení dotace a povinnost užít dotaci na stanovený účel, podat vyúčtování a podrobit se kontrole a případným sankcím. Poskytovateli (tj. obci) vzniká naopak povinnost dotaci vyplatit a právo následně příjemce kontrolovat a případně ukládat sankce a odvody. Pokud vznikne z veřejnoprávní smlouvy spor, řeší jej dle ustanovení v případě poskytovatele-obce krajský úřad.
Pokud tedy ve Vašem případě shledáte, že poskytnutí dotace na opravu cizího majetku je vyváženo dostatečnou faktickou protihodnotou pro Vaši obec, lze k takovému kroku samozřejmě přistoupit. Jsou-li tedy dostatečné důvody k investování do cizího majetku, lze takovou transakci teoreticky učinit, nicméně v takovém případě je důležité, aby takový krok byl z pohledu obce a jejích potřeb racionální a s ohledem na okolnosti přesvědčivě odůvodnitelný.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.