- 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky
- 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků
- 54/2005 Sb., o náležitostech konkursního řízení a konkursních komisích
- 198/2003 Sb., ve věci návrhu na zrušení slova "soudcům" v z. o odejmutí platu
- 233/1999 Sb., ve věci návrhu na zrušení zákona č. 268/1998 Sb.
Může být starosta obce členem okrskové volební komise ve své obci?
V případě, že se jedná o volby do zastupitelstva obce, pak ustanovení § 17 odst. 1 zákona č. 491/2001 Sb., o volbách do zastupitelstev obcí a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, stanovuje požadavky na člena okrskové volební komise. Tím může být státní občan České republiky či státní občan jiného státu, jemuž právo volit přiznává mezinárodní úmluva, kterou je Česká republika vázána. Tento občan je přihlášen k trvalému pobytu v obci na území České republiky, případně k přechodnému pobytu. Dále musel ke dni složení slibu dosáhnout věku nejméně 18 let, nenastala u něj překážka výkonu volebního práva a není kandidátem pro volby do zastupitelstva obce, pro které je okrsková komise vytvořena. Starosta obce je však samostatným orgánem, který má v případě voleb zákonem stanovené pravomoci, z toho důvodu bychom nedoporučovali, aby byl starosta členem okrskové volební komise, jakkoliv výslovný zákaz v zákoně dán není. Tento závěr lze dovozovat rovněž z toho, že by jedna osoba neměla v rámci voleb zastávat pozice ve více orgánech. Totéž platí i v případě voleb do Evropského Parlamentu dle zákona č. 62/2003 Sb., o volbách do Evropského parlamentu a o změně některých zákonů, a také v případě řady dalších volebních zákonů.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.
Odevzdává Policie ČR přestupkové komisi obce věc k projednání přestupku, pokud je pachatel neznámý? Neměla by věc sama odložit?
Je možné členům volebních okrskových komisí, kteří jsou zároveň zaměstnanci obce, poskytnout placené volno za dobu strávenou ve volební okrskové komisi? Je možné toto volno brát jako benefit a jeho poskytnutí ošetřit v kolektivní smlouvě?
Dle jednotlivých volebních zákonů platí, že členové volební komise, kteří jsou v pracovním poměru, mají nárok na pracovní volno v nezbytně nutném rozsahu a na náhradu mzdy nebo platu ve výši průměrného výdělku od uvolňujícího zaměstnavatele. Z toho vyplývá, že obec jako zaměstnavatel má ze zákona přímo povinnost zaměstnancům poskytnout volno a náhradu platu ve zmíněném rozsahu a výši. Nejedná se tedy o zaměstnanecký benefit.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.